Page 27 - Klemenčič, Eva, Plamen V. Mirazchiyski, Jure Novak. 2019. Državljanska vzgoja v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja (IEA ICCS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 13
P. 27
Okvir državljanske vzgoje in izobraževanja je organiziran okoli treh 27
dimenzij:

– vsebinska dimenzija: opredeljuje vsebino državljanske vzgoje in izo­
braževanja (upoštevajoč afektivno-vedenjske in kognitivne vidike);

– kognitivna dimenzija: opisuje procese mišljenja (ki jih preverjamo v ko­
gnitivnem testu);

– afektivno-vedenjska dimenzija: opisuje tipe percepcij učencev ter aktiv­
nosti, izmerjene z vprašalnikom za učence.36

Najobširnejša in najpomembnejša je za pouk državljanske vzgoje koncep­
tualizacija vsebine, kar se kaže tudi pri stopnji razdelanosti posameznega pod­
ročja – vsaka domena posamezne razsežnosti je namreč še naprej razčlenjena
(Šimenc et al., 2015: 28).

Štiri vsebinske domene okvirja ICCS 2016 so: družba in njeni sistem,
državljanska načela, državljanska participacija in državljanska identiteta. Vsa­
ka od teh vsebuje nabor poddomen, ki vključujejo elemente, imenovane »vi­
diki« in »ključni koncepti«:

– Družba in njeni sistemi (tri poddomene): (i) državljani (vloge, pravice, od­
govornosti in priložnosti), (ii) državne institucije (tiste osrednje za cen­
tralno upravljanje in zakonodajo) in (iii) civilne institucije (institucije, ki
posredujejo med državljani in državnimi institucijami in omogočajo,
da državljani prevzemajo različne vloge v družbi).

– Državljanska načela (štiri poddomene): (i) pravičnost (vsi ljudje imajo
pravico do pravičnega in enakega obravnavanja), (ii) svoboda (prepri­
čanja, govora, iz strahu, do želenja), (iii) občutek do skupnosti (ob­
čutek pripadnosti, povezanosti, skupne vizije med posamezniki in
skupnostmi) in (iv) vladavina prava (poštena in enakopravna uporaba
prava za vse; delitev moči in transparentno pravo).

– Državljanska participacija (tri poddomene): (i) odločanje (organizacij­
sko vodenje – upravljanje in glasovanje), (ii) vplivanje (razpravljanje,
protestiranje, razvijanje predlogov in selektivno nakupovanje) in so­
delovanje v skupnosti (prostovoljstvo, sodelovanje v organizaciji,
obveščenost).

– Državljanska identiteta (dve poddomeni): (i) državljanska samopodoba
(izkušnje posameznikov o njihovem mestu v državljanskih skupnostih)
in (ii) državljanska povezanost (občutek povezanosti z različnimi drža­
vljanskimi skupnostmi in državljanske vloge, ki jih imajo posamezni­
ki v vsaki od teh skupnosti). ICCS vključuje tudi pojem »globalnega

36 W. Schulz et al., Becoming Citizens in a Changing World : IEA International Civic and Citizenship Edu-
cation Study 2016 International Report (Springer Open, 2018), 10.

uvod v mednarodno raziskavo državljanske vzgoje in izobraževanja (iea iccs 2016)
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32