Page 27 - Klemenčič, Eva, Plamen V. Mirazchiyski, Jure Novak. 2019. Državljanska vzgoja v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja (IEA ICCS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 13
P. 27
Okvir državljanske vzgoje in izobraževanja je organiziran okoli treh 27
dimenzij:
– vsebinska dimenzija: opredeljuje vsebino državljanske vzgoje in izo
braževanja (upoštevajoč afektivno-vedenjske in kognitivne vidike);
– kognitivna dimenzija: opisuje procese mišljenja (ki jih preverjamo v ko
gnitivnem testu);
– afektivno-vedenjska dimenzija: opisuje tipe percepcij učencev ter aktiv
nosti, izmerjene z vprašalnikom za učence.36
Najobširnejša in najpomembnejša je za pouk državljanske vzgoje koncep
tualizacija vsebine, kar se kaže tudi pri stopnji razdelanosti posameznega pod
ročja – vsaka domena posamezne razsežnosti je namreč še naprej razčlenjena
(Šimenc et al., 2015: 28).
Štiri vsebinske domene okvirja ICCS 2016 so: družba in njeni sistem,
državljanska načela, državljanska participacija in državljanska identiteta. Vsa
ka od teh vsebuje nabor poddomen, ki vključujejo elemente, imenovane »vi
diki« in »ključni koncepti«:
– Družba in njeni sistemi (tri poddomene): (i) državljani (vloge, pravice, od
govornosti in priložnosti), (ii) državne institucije (tiste osrednje za cen
tralno upravljanje in zakonodajo) in (iii) civilne institucije (institucije, ki
posredujejo med državljani in državnimi institucijami in omogočajo,
da državljani prevzemajo različne vloge v družbi).
– Državljanska načela (štiri poddomene): (i) pravičnost (vsi ljudje imajo
pravico do pravičnega in enakega obravnavanja), (ii) svoboda (prepri
čanja, govora, iz strahu, do želenja), (iii) občutek do skupnosti (ob
čutek pripadnosti, povezanosti, skupne vizije med posamezniki in
skupnostmi) in (iv) vladavina prava (poštena in enakopravna uporaba
prava za vse; delitev moči in transparentno pravo).
– Državljanska participacija (tri poddomene): (i) odločanje (organizacij
sko vodenje – upravljanje in glasovanje), (ii) vplivanje (razpravljanje,
protestiranje, razvijanje predlogov in selektivno nakupovanje) in so
delovanje v skupnosti (prostovoljstvo, sodelovanje v organizaciji,
obveščenost).
– Državljanska identiteta (dve poddomeni): (i) državljanska samopodoba
(izkušnje posameznikov o njihovem mestu v državljanskih skupnostih)
in (ii) državljanska povezanost (občutek povezanosti z različnimi drža
vljanskimi skupnostmi in državljanske vloge, ki jih imajo posamezni
ki v vsaki od teh skupnosti). ICCS vključuje tudi pojem »globalnega
36 W. Schulz et al., Becoming Citizens in a Changing World : IEA International Civic and Citizenship Edu-
cation Study 2016 International Report (Springer Open, 2018), 10.
uvod v mednarodno raziskavo državljanske vzgoje in izobraževanja (iea iccs 2016)
dimenzij:
– vsebinska dimenzija: opredeljuje vsebino državljanske vzgoje in izo
braževanja (upoštevajoč afektivno-vedenjske in kognitivne vidike);
– kognitivna dimenzija: opisuje procese mišljenja (ki jih preverjamo v ko
gnitivnem testu);
– afektivno-vedenjska dimenzija: opisuje tipe percepcij učencev ter aktiv
nosti, izmerjene z vprašalnikom za učence.36
Najobširnejša in najpomembnejša je za pouk državljanske vzgoje koncep
tualizacija vsebine, kar se kaže tudi pri stopnji razdelanosti posameznega pod
ročja – vsaka domena posamezne razsežnosti je namreč še naprej razčlenjena
(Šimenc et al., 2015: 28).
Štiri vsebinske domene okvirja ICCS 2016 so: družba in njeni sistem,
državljanska načela, državljanska participacija in državljanska identiteta. Vsa
ka od teh vsebuje nabor poddomen, ki vključujejo elemente, imenovane »vi
diki« in »ključni koncepti«:
– Družba in njeni sistemi (tri poddomene): (i) državljani (vloge, pravice, od
govornosti in priložnosti), (ii) državne institucije (tiste osrednje za cen
tralno upravljanje in zakonodajo) in (iii) civilne institucije (institucije, ki
posredujejo med državljani in državnimi institucijami in omogočajo,
da državljani prevzemajo različne vloge v družbi).
– Državljanska načela (štiri poddomene): (i) pravičnost (vsi ljudje imajo
pravico do pravičnega in enakega obravnavanja), (ii) svoboda (prepri
čanja, govora, iz strahu, do želenja), (iii) občutek do skupnosti (ob
čutek pripadnosti, povezanosti, skupne vizije med posamezniki in
skupnostmi) in (iv) vladavina prava (poštena in enakopravna uporaba
prava za vse; delitev moči in transparentno pravo).
– Državljanska participacija (tri poddomene): (i) odločanje (organizacij
sko vodenje – upravljanje in glasovanje), (ii) vplivanje (razpravljanje,
protestiranje, razvijanje predlogov in selektivno nakupovanje) in so
delovanje v skupnosti (prostovoljstvo, sodelovanje v organizaciji,
obveščenost).
– Državljanska identiteta (dve poddomeni): (i) državljanska samopodoba
(izkušnje posameznikov o njihovem mestu v državljanskih skupnostih)
in (ii) državljanska povezanost (občutek povezanosti z različnimi drža
vljanskimi skupnostmi in državljanske vloge, ki jih imajo posamezni
ki v vsaki od teh skupnosti). ICCS vključuje tudi pojem »globalnega
36 W. Schulz et al., Becoming Citizens in a Changing World : IEA International Civic and Citizenship Edu-
cation Study 2016 International Report (Springer Open, 2018), 10.
uvod v mednarodno raziskavo državljanske vzgoje in izobraževanja (iea iccs 2016)