Page 25 - Klemenčič, Eva, Plamen V. Mirazchiyski, Jure Novak. 2019. Državljanska vzgoja v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja (IEA ICCS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 13
P. 25
npr. obseg razumevanja in participacije učencev vpliva na to, kako šole po­ 25
učujejo to področje izobraževanja.

Z različnimi instrumenti ICCS, in sicer kognitivnim testom za učence, vpra­
šalniki za šole, ravnatelje, učitelje in nacionalnim kontekstualnim vprašalni­
kom, so bili zbrani podatki za več spremenljivk ali skupin spremenljivk. Vpra-
šalnik o nacionalnem kontekstu30 in drugi objavljeni viri podatkov so priskrbeli
podatke za spremenljivke, ki so primarno povezane s kontekstom države ali
skupnosti. Vprašalnika za šolo31 in učitelje sta zbirala podatke za spremenljivke,
povezane s konteksti šole in z razredom.

Z vprašalnikom za šolo so bile zbrane informacije o pomembnih predho­
dnih spremenljivkah, kot so značilnosti ravnateljev, šole in virov. Spraševal je
tudi o spremenljivkah, povezanih s procesi, ki zadevajo upravljanje šole, šolsko
klimo, učitelje, starše in učencevo participacijo v šoli ter izvajanje državljanske
vzgoje in izobraževanja v šoli, nenazadnje tudi kontekst odnosov med lokalno
in šolsko skupnostjo. Prav tako so bile s vprašalnikom za šole pridobljene in­
formacije o obstoju družbenih napetosti v skupnostih ter o tem, kako to vpli­
va na življenje v šoli.

Z vprašalnikom za učitelje so bili zbrani podatki o značilnostih učenja. Vklju­
čevali so učiteljeve demografske značilnosti (spol, starost) in predmete, ki so
jih poučevali. Zbrane informacije so vključevale tudi učiteljevo mnenje o šol­
ski kulturi ter klimi, o njihovi participaciji pri odločitvah o vodenju šole in vidi­
kih njihovega poučevanja. Z vprašalnikom za učitelje so bili zbrani podatki o
udeležbi učiteljev/učencev pri dejavnostih, povezanih z državljanskimi aktiv­
nostmi v lokalni skupnosti, ter o osebni udeležbi učiteljev v skupinah ali orga­
nizacijah v lokalni skupnosti. Kakor ICCS 2009 je tudi ICCS 2016 v vprašalnik za
učitelje vključil mednarodno možnost. Slednja se je nanašala na vprašanja o dr­
žavljanski vzgoji in izobraževanju na šoli ter o učnih praksah, ki jih je šola uve­
dla na tem izobraževalnem področju. Ta, zadnji del vprašalnika so izpolnili le
učitelji, ki učijo predmete, povezane z državljansko vzgojo in izobraževanjem.

Vprašalnik za učence je, zraven zgoraj navedenega, meril percepcije učen­
cev o kontekstih šole in razreda. Vprašanja so vključevala trditve o razredni kli­
mi pri učenju državljanske vzgoje in izobraževanja, poročanja učencev o izku­
šnjah z učenjem državljanske vzgoje, izkušnje z verbalnim ali fizičnim nasiljem
ter percepcije glede šolske klime. Vprašalnik za učence je spraševal tudi po do­
mačem in vrstniškem kontekstu, vključujoč različne interakcije. Znotraj konte­
ksta državljanske vzgoje in izobraževanja ima lahko ta kontekst velik vpliv na

30 Vprašalnik je vseboval 46 vprašanj, nanašal se je na: a) vzgojno-izobraževalni sistem na splošno;
b) izobraževalne politike ter državljansko vzgojo in izobraževanje; c) pristope k državljanski vzgo­
ji in izobraževanju; d) državljansko vzgojo in izobraževanje znotraj konteksta šolskih kurikularnih
pristopov ter specifičneje znotraj šolskega kurikuluma ciljnega razreda; e) pripravo učiteljev – izo­
braževanje in spopolnjevanje učiteljev; f ) politike ocenjevanja in zagotavljanje kakovosti na tem
izobraževalnem področju; ter g) trenutne razprave in reforme.

31 Ki so ga načeloma reševali ravnatelji.

uvod v mednarodno raziskavo državljanske vzgoje in izobraževanja (iea iccs 2016)
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30