Page 25 - Klemenčič, Eva, Plamen V. Mirazchiyski, Jure Novak. 2019. Državljanska vzgoja v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja (IEA ICCS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 13
P. 25
npr. obseg razumevanja in participacije učencev vpliva na to, kako šole po 25
učujejo to področje izobraževanja.
Z različnimi instrumenti ICCS, in sicer kognitivnim testom za učence, vpra
šalniki za šole, ravnatelje, učitelje in nacionalnim kontekstualnim vprašalni
kom, so bili zbrani podatki za več spremenljivk ali skupin spremenljivk. Vpra-
šalnik o nacionalnem kontekstu30 in drugi objavljeni viri podatkov so priskrbeli
podatke za spremenljivke, ki so primarno povezane s kontekstom države ali
skupnosti. Vprašalnika za šolo31 in učitelje sta zbirala podatke za spremenljivke,
povezane s konteksti šole in z razredom.
Z vprašalnikom za šolo so bile zbrane informacije o pomembnih predho
dnih spremenljivkah, kot so značilnosti ravnateljev, šole in virov. Spraševal je
tudi o spremenljivkah, povezanih s procesi, ki zadevajo upravljanje šole, šolsko
klimo, učitelje, starše in učencevo participacijo v šoli ter izvajanje državljanske
vzgoje in izobraževanja v šoli, nenazadnje tudi kontekst odnosov med lokalno
in šolsko skupnostjo. Prav tako so bile s vprašalnikom za šole pridobljene in
formacije o obstoju družbenih napetosti v skupnostih ter o tem, kako to vpli
va na življenje v šoli.
Z vprašalnikom za učitelje so bili zbrani podatki o značilnostih učenja. Vklju
čevali so učiteljeve demografske značilnosti (spol, starost) in predmete, ki so
jih poučevali. Zbrane informacije so vključevale tudi učiteljevo mnenje o šol
ski kulturi ter klimi, o njihovi participaciji pri odločitvah o vodenju šole in vidi
kih njihovega poučevanja. Z vprašalnikom za učitelje so bili zbrani podatki o
udeležbi učiteljev/učencev pri dejavnostih, povezanih z državljanskimi aktiv
nostmi v lokalni skupnosti, ter o osebni udeležbi učiteljev v skupinah ali orga
nizacijah v lokalni skupnosti. Kakor ICCS 2009 je tudi ICCS 2016 v vprašalnik za
učitelje vključil mednarodno možnost. Slednja se je nanašala na vprašanja o dr
žavljanski vzgoji in izobraževanju na šoli ter o učnih praksah, ki jih je šola uve
dla na tem izobraževalnem področju. Ta, zadnji del vprašalnika so izpolnili le
učitelji, ki učijo predmete, povezane z državljansko vzgojo in izobraževanjem.
Vprašalnik za učence je, zraven zgoraj navedenega, meril percepcije učen
cev o kontekstih šole in razreda. Vprašanja so vključevala trditve o razredni kli
mi pri učenju državljanske vzgoje in izobraževanja, poročanja učencev o izku
šnjah z učenjem državljanske vzgoje, izkušnje z verbalnim ali fizičnim nasiljem
ter percepcije glede šolske klime. Vprašalnik za učence je spraševal tudi po do
mačem in vrstniškem kontekstu, vključujoč različne interakcije. Znotraj konte
ksta državljanske vzgoje in izobraževanja ima lahko ta kontekst velik vpliv na
30 Vprašalnik je vseboval 46 vprašanj, nanašal se je na: a) vzgojno-izobraževalni sistem na splošno;
b) izobraževalne politike ter državljansko vzgojo in izobraževanje; c) pristope k državljanski vzgo
ji in izobraževanju; d) državljansko vzgojo in izobraževanje znotraj konteksta šolskih kurikularnih
pristopov ter specifičneje znotraj šolskega kurikuluma ciljnega razreda; e) pripravo učiteljev – izo
braževanje in spopolnjevanje učiteljev; f ) politike ocenjevanja in zagotavljanje kakovosti na tem
izobraževalnem področju; ter g) trenutne razprave in reforme.
31 Ki so ga načeloma reševali ravnatelji.
uvod v mednarodno raziskavo državljanske vzgoje in izobraževanja (iea iccs 2016)
učujejo to področje izobraževanja.
Z različnimi instrumenti ICCS, in sicer kognitivnim testom za učence, vpra
šalniki za šole, ravnatelje, učitelje in nacionalnim kontekstualnim vprašalni
kom, so bili zbrani podatki za več spremenljivk ali skupin spremenljivk. Vpra-
šalnik o nacionalnem kontekstu30 in drugi objavljeni viri podatkov so priskrbeli
podatke za spremenljivke, ki so primarno povezane s kontekstom države ali
skupnosti. Vprašalnika za šolo31 in učitelje sta zbirala podatke za spremenljivke,
povezane s konteksti šole in z razredom.
Z vprašalnikom za šolo so bile zbrane informacije o pomembnih predho
dnih spremenljivkah, kot so značilnosti ravnateljev, šole in virov. Spraševal je
tudi o spremenljivkah, povezanih s procesi, ki zadevajo upravljanje šole, šolsko
klimo, učitelje, starše in učencevo participacijo v šoli ter izvajanje državljanske
vzgoje in izobraževanja v šoli, nenazadnje tudi kontekst odnosov med lokalno
in šolsko skupnostjo. Prav tako so bile s vprašalnikom za šole pridobljene in
formacije o obstoju družbenih napetosti v skupnostih ter o tem, kako to vpli
va na življenje v šoli.
Z vprašalnikom za učitelje so bili zbrani podatki o značilnostih učenja. Vklju
čevali so učiteljeve demografske značilnosti (spol, starost) in predmete, ki so
jih poučevali. Zbrane informacije so vključevale tudi učiteljevo mnenje o šol
ski kulturi ter klimi, o njihovi participaciji pri odločitvah o vodenju šole in vidi
kih njihovega poučevanja. Z vprašalnikom za učitelje so bili zbrani podatki o
udeležbi učiteljev/učencev pri dejavnostih, povezanih z državljanskimi aktiv
nostmi v lokalni skupnosti, ter o osebni udeležbi učiteljev v skupinah ali orga
nizacijah v lokalni skupnosti. Kakor ICCS 2009 je tudi ICCS 2016 v vprašalnik za
učitelje vključil mednarodno možnost. Slednja se je nanašala na vprašanja o dr
žavljanski vzgoji in izobraževanju na šoli ter o učnih praksah, ki jih je šola uve
dla na tem izobraževalnem področju. Ta, zadnji del vprašalnika so izpolnili le
učitelji, ki učijo predmete, povezane z državljansko vzgojo in izobraževanjem.
Vprašalnik za učence je, zraven zgoraj navedenega, meril percepcije učen
cev o kontekstih šole in razreda. Vprašanja so vključevala trditve o razredni kli
mi pri učenju državljanske vzgoje in izobraževanja, poročanja učencev o izku
šnjah z učenjem državljanske vzgoje, izkušnje z verbalnim ali fizičnim nasiljem
ter percepcije glede šolske klime. Vprašalnik za učence je spraševal tudi po do
mačem in vrstniškem kontekstu, vključujoč različne interakcije. Znotraj konte
ksta državljanske vzgoje in izobraževanja ima lahko ta kontekst velik vpliv na
30 Vprašalnik je vseboval 46 vprašanj, nanašal se je na: a) vzgojno-izobraževalni sistem na splošno;
b) izobraževalne politike ter državljansko vzgojo in izobraževanje; c) pristope k državljanski vzgo
ji in izobraževanju; d) državljansko vzgojo in izobraževanje znotraj konteksta šolskih kurikularnih
pristopov ter specifičneje znotraj šolskega kurikuluma ciljnega razreda; e) pripravo učiteljev – izo
braževanje in spopolnjevanje učiteljev; f ) politike ocenjevanja in zagotavljanje kakovosti na tem
izobraževalnem področju; ter g) trenutne razprave in reforme.
31 Ki so ga načeloma reševali ravnatelji.
uvod v mednarodno raziskavo državljanske vzgoje in izobraževanja (iea iccs 2016)