Page 26 - Klemenčič, Eva, Plamen V. Mirazchiyski, Jure Novak. 2019. Državljanska vzgoja v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja (IEA ICCS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 13
P. 26
razvoj znanja, stališč in prepričanj. Vprašalnik za učence je vseboval tudi vpra
šanja o značilnostih učenca, kot so spol, starost ter pričakovana dosežena sto
pnja izobrazbe.
Kognitivni test za učence,32 kot del ocenjevalnega okvirja, je podrobneje
predstavljen v naslednjem podpoglavju.
Instrument, katerega rezultatov nismo vključili v to publikacijo, je bil tudi
Evropski regionalni modul, ki so ga reševali učenci iz evropskih držav oziroma
šolskih sistemov. Nanašal se je na stališča učencev do pomembnih tem, ki smo
jih zaznali prav v evropskem geografskem prostoru. Vključeni so bili učenci iz
sodelujočih šolskih sistemov iz Evrope, ne le Evropske unije.
Sama izvedba (glavni zajem podatkov) je za učence potekala tako, da je
vsak učenec najprej rešil en zvezek,33 in sicer v 45 minutah (tega terminskega
okvirja so se morali držati vsi). Nato so imeli za reševanje vprašalnika na voljo
predvidoma med 30 in 40 minut (v nasprotju s kognitivnim testom so ga lahko
reševali do konca), nato je sledilo še reševanje Evropskega regionalnega mo
dula (za sodelujoče izobraževalne sisteme iz Evrope), za katerega je bilo pred
videnih približno 15 minut.34
26 Poleg mednarodnih in regionalnih instrumentov je ICCS 2016 v vprašalni
kih ponudil več mednarodnih možnosti in pozval nacionalne centre, naj raz
mislijo o njihovi uporabi. Te možnosti so vsebovala vprašanja, ki se nanašajo na
etnično pripadnost učencev, sestavo gospodinjstva, veroizpoved in več speci
fičnih vprašanj o državljanski vzgoji in izobraževanju, namenjenih učiteljem.35
Ocenjevalni okvir ICCS 2016
Ocenjevalni okvir za raziskavo ICCS 2016 je bil razvit kot izboljšava in podaljšek
tistega iz 2009 (dodana so nekatera nova vsebinska področja, nekatera pa revi
dirana). Ta pristop ne podpira le merjenja in stalnega poročanja o ključnih ele
mentih ICCS (kot je merjeno in poročano v ICCS 2009), temveč omogoča tudi
upoštevanje novejših globalnih dogodkov, ki so verjetno vplivali na državljan
sko vzgojo in izobraževanje od ICCS 2009 (kar smo opisali pri tematizaciji teo
retičnih izhodišč raziskave ICCS 2016).
Raziskovalni okvir ICCS 2016 je sestavljen iz dveh delov:
Okvir državljanske vzgoje in izobraževanja: v njem so predstavljeni rezultati,
ki jih obravnavata kognitivni test in vprašalnik za učence.
Kontekstualni okvir: prikazuje in razlaga variacijo kontekstualnih dejavni
kov, za katere se pričakuje, da bodo vplivali na dosežke.
32 Oziroma preizkus znanja za učence.
33 88 nalog je bilo sicer razporejenih v 8 zvezkov.
34 V 2016 je bil izveden še en regionalni instrument in sicer latinskoameriški regionalni
modul.
35 V Sloveniji smo izvedli tudi to.
državljanska vzgoja v sloveniji
šanja o značilnostih učenca, kot so spol, starost ter pričakovana dosežena sto
pnja izobrazbe.
Kognitivni test za učence,32 kot del ocenjevalnega okvirja, je podrobneje
predstavljen v naslednjem podpoglavju.
Instrument, katerega rezultatov nismo vključili v to publikacijo, je bil tudi
Evropski regionalni modul, ki so ga reševali učenci iz evropskih držav oziroma
šolskih sistemov. Nanašal se je na stališča učencev do pomembnih tem, ki smo
jih zaznali prav v evropskem geografskem prostoru. Vključeni so bili učenci iz
sodelujočih šolskih sistemov iz Evrope, ne le Evropske unije.
Sama izvedba (glavni zajem podatkov) je za učence potekala tako, da je
vsak učenec najprej rešil en zvezek,33 in sicer v 45 minutah (tega terminskega
okvirja so se morali držati vsi). Nato so imeli za reševanje vprašalnika na voljo
predvidoma med 30 in 40 minut (v nasprotju s kognitivnim testom so ga lahko
reševali do konca), nato je sledilo še reševanje Evropskega regionalnega mo
dula (za sodelujoče izobraževalne sisteme iz Evrope), za katerega je bilo pred
videnih približno 15 minut.34
26 Poleg mednarodnih in regionalnih instrumentov je ICCS 2016 v vprašalni
kih ponudil več mednarodnih možnosti in pozval nacionalne centre, naj raz
mislijo o njihovi uporabi. Te možnosti so vsebovala vprašanja, ki se nanašajo na
etnično pripadnost učencev, sestavo gospodinjstva, veroizpoved in več speci
fičnih vprašanj o državljanski vzgoji in izobraževanju, namenjenih učiteljem.35
Ocenjevalni okvir ICCS 2016
Ocenjevalni okvir za raziskavo ICCS 2016 je bil razvit kot izboljšava in podaljšek
tistega iz 2009 (dodana so nekatera nova vsebinska področja, nekatera pa revi
dirana). Ta pristop ne podpira le merjenja in stalnega poročanja o ključnih ele
mentih ICCS (kot je merjeno in poročano v ICCS 2009), temveč omogoča tudi
upoštevanje novejših globalnih dogodkov, ki so verjetno vplivali na državljan
sko vzgojo in izobraževanje od ICCS 2009 (kar smo opisali pri tematizaciji teo
retičnih izhodišč raziskave ICCS 2016).
Raziskovalni okvir ICCS 2016 je sestavljen iz dveh delov:
Okvir državljanske vzgoje in izobraževanja: v njem so predstavljeni rezultati,
ki jih obravnavata kognitivni test in vprašalnik za učence.
Kontekstualni okvir: prikazuje in razlaga variacijo kontekstualnih dejavni
kov, za katere se pričakuje, da bodo vplivali na dosežke.
32 Oziroma preizkus znanja za učence.
33 88 nalog je bilo sicer razporejenih v 8 zvezkov.
34 V 2016 je bil izveden še en regionalni instrument in sicer latinskoameriški regionalni
modul.
35 V Sloveniji smo izvedli tudi to.
državljanska vzgoja v sloveniji