Page 18 - Klemenčič, Eva, Plamen V. Mirazchiyski, Jure Novak. 2019. Državljanska vzgoja v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja (IEA ICCS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 13
P. 18
Pa vendarle, samo področje državljanske vzgoje in izobraževanja se, po­
dobno kot koncepti, iz katerih potreba po slednjem izhaja, nenehno širi oziro­
ma se mu dodajajo novi koncepti. Tako se v vsakem novem ciklu raziskave na
področju državljanske vzgoje in izobraževanja8 osmislijo spremembe fokusa
domen merjenja, dodajajo se tudi merjenja novih, prej še »nepoznanih« kon­
ceptov. Podobno je bilo tudi pri konceptualizaciji te raziskave, natančneje nje­
nega cikla 2016. V 21. stoletju se namreč ne sprašujemo več, ali je to področje
sploh mogoče meriti in mednarodno primerjati ali ne (debatam, ki smo jim bi­
li priča konec 80. let prejšnjega stoletja), temveč je danes jasno, da je področje
državljanske vzgoje in izobraževanja mogoče mednarodno primerjati – v vseh
njegovih pojavnih oblikah. To pomeni tudi to, da obstaja skupen nabor domen
merjenja, naj si bo to državljanska vednost pa tudi stališča, vrednote, priprav­
ljenost za delovanje v sodobnem svetu (tako družbenem kakor političnem).

Tudi ICCS 2016 gradi na prejšnjih raziskavah državljanske vzgoje in izobra­
ževanja IEA ter pomeni odziv na izzive izobraževanja mladih ljudi v spreminja­
jočih se kontekstih demokracije in aktivnega državljanstva (Schulz et al., 2008).
Omenili smo že, da je bila prva raziskava državljanske vzgoje izobraževanja IEA
18 izvedena kot del Študije šestih predmetov, za katero so bili podatki zbrani leta
1971. Druga raziskava državljanske vzgoje IEA (CivEd) je bila izvedena leta 1999
(z dodatno raziskavo na srednješolski populaciji (za sodelujoče izobraževalne
sisteme, ki so to želeli). Za boljše razumevanje samega koncepta cikla 2016 si
v nadaljevanju poglejmo fokuse raziskovanja teh prvih zajemov podatkov na
zadevnem področju.

CivEd (ang. Civic Education Study) je imel dvojni fokus – učenje v šoli in
možnosti državljanske participacije izven šole. Osredotočal se je na tri domene
merjenja: (i) demokracijo in državljanstvo, (ii) nacionalno identiteto in medna­
rodne odnose ter (iii) družbeno kohezijo in raznolikost. ICCS 2009 (Schulz et al.,
2010) je bil zasnovan na način, ki je ponujal eksplicitne navezave na raziskavo
CivEd. Prav tako je bila raziskava zasnovana tako, da služi kot izhodišče za pri­
hodnje cikle ICCS. Kakor CivEd je tudi ICCS vseboval (kognitivni) test za učence
s področja državljanske vednosti in razumevanja, pa tudi vprašalnike za učen­
ce, učitelje, in ravnatelje. Medtem ko raziskava ICCS še vedno ohranja mnogo
vidikov raziskave CivEd, pa sta se kljub temu znatno razširila zasnova in obseg
določenih (že preverjanih) vidikov. Zlasti je bil razširjen ocenjevalni okvir, in si­
cer na (i) močnejšo osredotočenost na motivacijo in mehanizme participaci­
je, povezane z državljansko vzgojo in izobraževanjem, (ii) vključevanje širšega

8 Označene s kraticami ICCS – International Civic and Citizenship Education Study v njenem angle­
škem izvirniku, pred tem CivEd – Civic Education Study ali tudi takrat, ko je bilo to področje merjenja
vključeno v t. i. Študijo šestih predmetov – (Six Subject Study). Pri čemer naj opozorimo, da letnica
ob kratici raziskave pomeni letnico zajema podatkov glavne raziskave za severno poloblo (leto pred
tem namreč poteka faza zbiranja podatkov v predraziskavi, še pred tem pilotni del raziskave). Prav
tako je potrebno poudariti, da letnica ob kratici ne pomeni, da bodo podatki na voljo že takrat. Prvi
mednarodni podatki so namreč na voljo konec prihodnjega leta, mednarodna baza, ki omogoča iz­
račune primerjav, pa še kasneje.

državljanska vzgoja v sloveniji
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23