Page 195 - Šolsko polje, XXX, 2019, št. 5-6: Civic, citizenship and rhetorical education in a rapidly changing world, eds. Janja Žmavc and Plamen Mirazchiyski
P. 195
povzetki ■ abstracts
ical and socio-cultural aspects and theories concerning its use, while it
problematizes the political education of modern students as active citi-
zens through it. Our firm conviction is that the awareness of all the above
parameters is necessary to every teacher who decides to be engaged (or
not) with debate within the context of teaching practice for cultivating
active citizens.
Keywords: agon, debate, active citizenry, critical pedagogy, rhetorical
paideia
DEBATA NA STIČIŠČU KRITIČNE PEDAGOGIKE IN RETORIČNE
PAIDEIE: VZGOJA AKTIVNIH DRŽAVLJANOV
Namen prispevka je pokazati na vlogo debate pri intelektualni, družbeni
in politični emancipaciji dijakov kot prihodnjih aktivnih državljanov sko-
zi pretres dveh zelo starih, a še vedno sodobnih pedagoških pristopov: re-
torične paideie in kritične pedagogike. Oba namreč poudarjeno naslavljata
potrebo in možnost opolnomočenja dijakov kot posameznikov in drža-
vljanov. Po predstavitvi historičnega okvira obeh pristopov bomo skušali
odgovoriti na temeljno vprašanje, ali debata kot izobraževalna praksa lah-
ko zagotovi zanesljivo povezavo med izobraževalnimi cilji retorične paide-
ie in kritične pedagogike za vzgojo aktivnih državljanov. V ta namen si v
prispevku zastavljamo več vprašanj: a) ali in do kakšne mere debata lah-
ko spremeni pedagoško prakso in politično praxis v kontekstu kritične pe-
dagogike; b) ali obstaja sorodnost med debato in kultiviranjem kritične-
ga državljanstva; c) kakšna je vloga retorične paideie (na sploh) in debate v
kontekstu izobraževanja za aktivne, odgovorne, kritično misleče in demo-
kratične državljane in d) kakšno vlogo imajo učitelji pri seznanjanju učen-
cev s pedagoško-didaktično prakso debate. V teoretičnem raziskovanju
pokažemo na točke srečevanja in razhajanja glede načina obravnave deba-
te skozi prizmo retorične paideie in kritične pedagogike, ki so v glavnem
posledica agonistične narave debate. Razumevanje debate kot agona, ki
prežema naše raziskovanje, pripelje do različnih epistemskih, filozofskih,
ideoloških in socio-kulturnih vidikov ter teorij o njeni uporabi, hkrati pa s
tem problematizira politično vzgojo sodobnih študentov kot aktivnih dr-
žavljanov. Naše trdno prepričanje je, da bi se učitelji, ki se odločijo (ali ne)
za debato kot pedagoško prakso za vzgajanje aktivnih državljanov, morali
zavedati zgornjih parametrov.
Ključne besede: agon, debata, aktivno državljanstvo, kritična pedagogika,
retorična paideia

193
   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200