Page 190 - Šolsko polje, XXX, 2019, št. 5-6: Civic, citizenship and rhetorical education in a rapidly changing world, eds. Janja Žmavc and Plamen Mirazchiyski
P. 190
šolsko polje, letnik xxx, številka 5–6
it interprets pupils’ achievements (n = 3849) in selected questions from
the National Assessment of Knowledge (NAK) in Patriotic and Citi-
zenship Culture and Ethics subject. The NAK is a special assessment of
knowledge procedure within the formal education system, in which all
pupils (Year 6 and 9) in the country, on the same day, complete the same
tests under the same conditions. Student achievement scores (n = 3849)
for the questions covering the topic of political participation show that
they are very familiar with the basic rules and norms of democratic par-
ticipation, but they show less knowledge of the effects of participation in
elections. The results also show that they are only partially aware or able
to explain unconventional forms of political participation, but at the same
time demonstrate the ability to plan a democratic decision-making pro-
cess in a group such as the school class.
Keywords: citizenship education, political participation, national assess-
ment of knowledge, basic school
ZNANJA O POLITIČNI PARTICIPACIJI PRI OSNOVNOŠOLCIH:
POGLED NA REZULTATE NACIONALNEGA PREVERJANJA
ZNANJA PRI PREDMETU DOMOVINSKA IN DRŽAVLJANSKA
KULTURA TER ETIKA V ŠOLSKEM LETU 2018/2019
Državljanska vzgoja je v času, ko je nezainteresiranost mladih za politiko
stalen problem, pomemben okvir političnega opismenjevanja in spodbu-
janja politične participacije. Članek naslavlja položaj politične participa-
cije v okviru državljanske vzgoje v slovenskem izobraževalnem sistemu in
v okviru predmeta Domovinska in državljanska kultura in etika. V ta na-
men kritično reflektira različne teoretične prispevke k razumevanju vlo-
ge državljanske vzgoje (zlasti v okviru formalnega izobraževanja) pri zago-
tavljanju politične pismenosti in znanja učencev o politični participaciji.
V prispevku je predstavljeno tudi umeščanje državljanske vzgoje v sloven-
skem formalnem izobraževalnem sistemu in kako je politična participa-
cija obravnavana ter predstavljena v relevantnih dokumentih, kot je Bela
knjiga o šolstvu v Republiki Sloveniji. Ena od ugotovitev je, da Bela knji-
ga ne izraža le potrebe po strateški vključitvi politične participacije kot
teme v izobraževanje nasploh, ampak tudi opredeljuje politično pisme-
nost študentov kot cilj za spreminjanje v slovenski družbi razširjene ne-
gativne podobe političnega. Prispevek prav tako analizira znanje sloven-
skih osnovnošolcev devetega razreda o politični participaciji. V ta namen
motri dosežke učencev (n=3849) pri izbranih vprašanjih iz Nacionalnega
preverjanja znanja (NPZ) iz predmeta o Domovinski in državljanski kul-
turi in etiki. NPZ je poseben postopek preverjanja znanja v okviru sloven-
skega formalnega izobraževalnega sistema, v katerem vsi učenci (6. in 9. ra-
188
it interprets pupils’ achievements (n = 3849) in selected questions from
the National Assessment of Knowledge (NAK) in Patriotic and Citi-
zenship Culture and Ethics subject. The NAK is a special assessment of
knowledge procedure within the formal education system, in which all
pupils (Year 6 and 9) in the country, on the same day, complete the same
tests under the same conditions. Student achievement scores (n = 3849)
for the questions covering the topic of political participation show that
they are very familiar with the basic rules and norms of democratic par-
ticipation, but they show less knowledge of the effects of participation in
elections. The results also show that they are only partially aware or able
to explain unconventional forms of political participation, but at the same
time demonstrate the ability to plan a democratic decision-making pro-
cess in a group such as the school class.
Keywords: citizenship education, political participation, national assess-
ment of knowledge, basic school
ZNANJA O POLITIČNI PARTICIPACIJI PRI OSNOVNOŠOLCIH:
POGLED NA REZULTATE NACIONALNEGA PREVERJANJA
ZNANJA PRI PREDMETU DOMOVINSKA IN DRŽAVLJANSKA
KULTURA TER ETIKA V ŠOLSKEM LETU 2018/2019
Državljanska vzgoja je v času, ko je nezainteresiranost mladih za politiko
stalen problem, pomemben okvir političnega opismenjevanja in spodbu-
janja politične participacije. Članek naslavlja položaj politične participa-
cije v okviru državljanske vzgoje v slovenskem izobraževalnem sistemu in
v okviru predmeta Domovinska in državljanska kultura in etika. V ta na-
men kritično reflektira različne teoretične prispevke k razumevanju vlo-
ge državljanske vzgoje (zlasti v okviru formalnega izobraževanja) pri zago-
tavljanju politične pismenosti in znanja učencev o politični participaciji.
V prispevku je predstavljeno tudi umeščanje državljanske vzgoje v sloven-
skem formalnem izobraževalnem sistemu in kako je politična participa-
cija obravnavana ter predstavljena v relevantnih dokumentih, kot je Bela
knjiga o šolstvu v Republiki Sloveniji. Ena od ugotovitev je, da Bela knji-
ga ne izraža le potrebe po strateški vključitvi politične participacije kot
teme v izobraževanje nasploh, ampak tudi opredeljuje politično pisme-
nost študentov kot cilj za spreminjanje v slovenski družbi razširjene ne-
gativne podobe političnega. Prispevek prav tako analizira znanje sloven-
skih osnovnošolcev devetega razreda o politični participaciji. V ta namen
motri dosežke učencev (n=3849) pri izbranih vprašanjih iz Nacionalnega
preverjanja znanja (NPZ) iz predmeta o Domovinski in državljanski kul-
turi in etiki. NPZ je poseben postopek preverjanja znanja v okviru sloven-
skega formalnega izobraževalnega sistema, v katerem vsi učenci (6. in 9. ra-
188