Page 68 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 5-6: Znanje, motivacija in pogoji učenja v luči mednarodnih primerjav TIMSS in PISA, ur. Barbara Japelj Pavešić in Klaudija Šterman Ivančič
P. 68
šolsko polje, letnik xxviii, številka 5–6
dekleta dosegajo višje število točk v TIMSS kot dekleta. Nacionalni pre-
izkus znanja torej bolje oceni dekleta kot TIMSS, še posebej tista, ki do-
segajo visoke ocene.
Ocene v šoli, o katerih so poročali učenci ob pisanju preizkusa
TIMSS, so manj povezane s TIMSS dosežki kot NPZ (Preglednica 5).
Povprečni dosežki v TIMSS naraščajo s šolskimi ocenami, o katerih so
poročali učenci, in se razlikujejo od uradnih zaključnih ocen, ki smo jih
upoštevali ob analizi razlik med spoloma na Sliki 3. Kljub šibkim poveza-
vam in razlikam med spoloma se enako ocenjeni učenci in učenke med
seboj ne razlikujejo po dosežkih TIMSS. Podatki sicer nakazujejo, da
so fantje z enako oceno kot dekleta znali na preizkusu TIMSS malo več
fizike kot dekleta.
Preglednica 5: Korelacije med dosežki TIMSS in šolskimi ocenami.
Korel. koeficienti Matematika Biologija Kemija Fizika
fantje 0,48 0,34 0,37 0,37
dekleta 0,52 0,36 0,43 0,40
* Vse korelacije so značilne (p<0,05).
Razlikujejo se deleži fantov in deklet z najvišjima ocenama – več je
prav dobro in odlično ocenjenih deklet kot fantov. Pri matematiki je med
vsemi dekleti prav dobrih 33 % deklet (s.n.: 1,2) in med vsemi fanti 30 %
prav dobrih fantov (s.n.: 1,0); odličnih pa je 23 % deklet (s.n.: 1,0) in le 18
% fantov (s.n.: 0,9). Pri fiziki je prav dobrih 31 % deklet (s.n.: 1,4) in 30 %
fantov (s.n.: 1,1); odličnih pa je 27 % deklet (s.n.: 1,3) in le 23 % fantov (s.n.:
1,3). V vseh predmetih imajo dekleta statistično značilno višje povprečne
ocene kot fantje (Preglednica 6).
Preglednica 6: Šolske ocene po poročanju učencev in učenk 8. r. v času
preizkusa TIMSS.
Fantje Ocena iz Ocena iz Ocena iz Ocena iz Ocena iz
Dekleta matematike biologije kemije fizike slovenščine
Razlika 3,72
(dekleta 3,58 3,77 3,76 3,83 3,59
– fantje) 3,71 4,19 4,02 4,08
0,12
0,13 0,42 0,26 0,49
* p=0,00 za oceno iz slovenščine in p=0,03 za vse ostale ocene.
Analiza razlik med izmerjenimi dosežki fantov in deklet kaže po-
doben trend v razlikah med tremi različnimi ocenjevanji, v TIMSS,
66
dekleta dosegajo višje število točk v TIMSS kot dekleta. Nacionalni pre-
izkus znanja torej bolje oceni dekleta kot TIMSS, še posebej tista, ki do-
segajo visoke ocene.
Ocene v šoli, o katerih so poročali učenci ob pisanju preizkusa
TIMSS, so manj povezane s TIMSS dosežki kot NPZ (Preglednica 5).
Povprečni dosežki v TIMSS naraščajo s šolskimi ocenami, o katerih so
poročali učenci, in se razlikujejo od uradnih zaključnih ocen, ki smo jih
upoštevali ob analizi razlik med spoloma na Sliki 3. Kljub šibkim poveza-
vam in razlikam med spoloma se enako ocenjeni učenci in učenke med
seboj ne razlikujejo po dosežkih TIMSS. Podatki sicer nakazujejo, da
so fantje z enako oceno kot dekleta znali na preizkusu TIMSS malo več
fizike kot dekleta.
Preglednica 5: Korelacije med dosežki TIMSS in šolskimi ocenami.
Korel. koeficienti Matematika Biologija Kemija Fizika
fantje 0,48 0,34 0,37 0,37
dekleta 0,52 0,36 0,43 0,40
* Vse korelacije so značilne (p<0,05).
Razlikujejo se deleži fantov in deklet z najvišjima ocenama – več je
prav dobro in odlično ocenjenih deklet kot fantov. Pri matematiki je med
vsemi dekleti prav dobrih 33 % deklet (s.n.: 1,2) in med vsemi fanti 30 %
prav dobrih fantov (s.n.: 1,0); odličnih pa je 23 % deklet (s.n.: 1,0) in le 18
% fantov (s.n.: 0,9). Pri fiziki je prav dobrih 31 % deklet (s.n.: 1,4) in 30 %
fantov (s.n.: 1,1); odličnih pa je 27 % deklet (s.n.: 1,3) in le 23 % fantov (s.n.:
1,3). V vseh predmetih imajo dekleta statistično značilno višje povprečne
ocene kot fantje (Preglednica 6).
Preglednica 6: Šolske ocene po poročanju učencev in učenk 8. r. v času
preizkusa TIMSS.
Fantje Ocena iz Ocena iz Ocena iz Ocena iz Ocena iz
Dekleta matematike biologije kemije fizike slovenščine
Razlika 3,72
(dekleta 3,58 3,77 3,76 3,83 3,59
– fantje) 3,71 4,19 4,02 4,08
0,12
0,13 0,42 0,26 0,49
* p=0,00 za oceno iz slovenščine in p=0,03 za vse ostale ocene.
Analiza razlik med izmerjenimi dosežki fantov in deklet kaže po-
doben trend v razlikah med tremi različnimi ocenjevanji, v TIMSS,
66