Page 258 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 5-6: Znanje, motivacija in pogoji učenja v luči mednarodnih primerjav TIMSS in PISA, ur. Barbara Japelj Pavešić in Klaudija Šterman Ivančič
P. 258
šolsko polje, letnik xxviii, številka 5–6

Dejavniki s področij psihološkega, socialnega in kognitivnega blagostanja
učenk in učencev se glede napovedne vrednosti med kognitivnimi in ne-
kognitivnimi rezultati praviloma razlikujejo. V splošnem imajo za kog-
nitivne rezultate pomembno napovedno vrednost socialno-ekonomski
in kulturni status, epistemološka prepričanja, zaznana samoučinkovitost,
storilnostna motiviranost in, zanimivo, upoštevanje sošolcev pri skupin-
skem delu. Negativno napovedno vrednost za te rezultate kažejo strah
pred preverjanjem znanja, zaznana nepravičnost učiteljev in še druga di-
menzija skupinskega dela v šoli, zaznana učinkovitost skupinskega dela na
lastne dosežke.
Dejavniki, ki imajo pomembno napovedno vrednost za zadovoljstvo z živ-
ljenjem, se delno ujemajo in delno razlikujejo od dejavnikov kognitivnih
dosežkov. Soodvisnost kognitivnih in nekognitivnih razvojnih rezulta-
tov je mogoče prepoznati skozi storilnostno motiviranost, ki ima, enako
kot za dosežke, pomembno pozitivno napovedno vrednost tudi za zado-
voljstvo z življenjem, in skozi strah pred preverjanjem znanja, ki ima kot
za dosežke tudi za zadovoljstvo z življenjem pomembno negativno na-
povedno vrednost. Iz tega bi bilo mogoče razumeti, da sta strah pred pre-
verjanjem znanja in splošno nizka storilnostna motiviranost slovenskih
učenk in učencev pomembna vira občutkov preobremenjenosti, o kater-
ih mladostniki poročajo tudi v raziskavi Z zdravjem povezano vedenje v
šolskem obdobju (Jeriček Klanšček, Koprivnikar, Drev, Pucelj, Zupanič in
Britovšek, 2015).
Analize v članku kažejo, da zadovoljstvo z življenjem napovedujejo še dru-
gi, praviloma pričakovani, dejavniki iz šolskega in izvenšolskega življen-
ja mladostnikov. Skozi pozitivno napovedno vrednost zaznane čustvene
podpore staršev se kaže, da je odnos s starši pri 15-ih letih še vedno precej
pomemben pri tem, kako mladostniki doživljajo svoje življenje. Vendar
pa ima tudi dogajanje v šoli vpliv. Ob že prej omenjeni storilnostni mo-
tiviranosti ima dodatno pozitivno napovedno vrednost za zadovoljstvo
mladostnikov z življenjem njihov občutek pripadnosti šoli, ob prej omen-
jenem strahu pred preverjanjem znanja pa ima negativno napovedno vred-
nost tudi doživljanje medvrstniškega nasilja. Ugotovitve naših analiz tako
dodatno osvetljujejo pomembnost partnerstva učiteljev in staršev pri ob-
likovanju pogojev za uspešen razvoj učenk in učencev.
Ključne besede: PISA, napovedniki, bralna, matematična, naravoslovna
pismenost, zadovoljstvo z življenjem

256
   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263