Page 255 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 5-6: Znanje, motivacija in pogoji učenja v luči mednarodnih primerjav TIMSS in PISA, ur. Barbara Japelj Pavešić in Klaudija Šterman Ivančič
P. 255
povzetki

Key words: TIMSS 2015, mathematics, fourth graders, situational factors,
motivational factors.

Barbara Japelj Pavešić

Kdo ima veselje z matematiko in naravoslovjem v šoli?

Osnovna analiza podatkov raziskave TIMSS 2015 (Trends in International
Mathematics and Science Study, Mednarodna raziskava trendov znanja
matematike in naravoslovja) je ponovno pokazala nizka stališča učencev
do matematike in naravoslovnih predmetov. Dosežki v naravoslovju so bili
zelo visoki, dosežki v matematiki pa so tudi pokazali naraščajoči trend. Po
izredno nizki motivaciji in dobrih dosežkih so slovenski učenci najbolj po-
dobni azijskim vrtnikom, manj pa tistim evropskim učencem, ki dosegajo
podobno visoke uvrstitve med drugimi državami kot Slovenija. V prispev-
ku smo analizirali povezanost naklonjenosti do učenja, samozavesti, vred-
notenja matematike in naravoslovja ter učenčevega zaznavanja zavzetosti
učiteljevega poučevanja z njegovimi posamičnimi dosežki iz matematike,
biologije, kemije in fizike. Preverili smo tudi usklajenost merjenja znanja
med neodvisnimi preizkusi TIMSS, nacionalnim preverjanjem znanja in
šolskimi ocenami. Ugotovili smo, da šolske ocene odstopajo od prvih dveh
po razliki med spoloma v prid deklic, vendar naraščajo z drugače izmer-
jenim znanjem. Med stališči smo opazili razlike v povezanosti z dosežki iz
različnih predmetov. Samozavest je povsod pozitivno povezana z dosežki,
naklonjenost do učenja in zaznavanje zavzetosti poučevanja pa se povezuje
negativno. Povezanost večje naklonjenosti učenju in zavzetosti poučevan-
ja z nižjim znanjem ni v skladu s teorijami uspešnega poučevanja in se tudi
loči od povezav v drugih državah. Če natančno pogledamo posamezne el-
emente teh dveh stališč in jih povežemo s samozavestjo učencev, se odpre-
jo možnosti za izboljšanje pouka na razredni ravni, tako za doseganje viš-
jih dosežkov kot tudi višje motivacije.
Manjkajo ključne besede

Who likes learning Mathematics and Science in School?

The basic analysis of TIMSS 2015 data has again demonstrated the low at-
titudes of students towards mathematics and science subjects. The Slovene
achievements in science were very high, and achievements in mathemat-
ics also showed an increasing trend. By exceptionally low motivation and
good achievements, Slovenian students are most similar to Asian students,
but less similar to European students who achieve similar high rankings
among other countries. The paper analyzes the connection between af-
fection for learning, self-esteem, valuing of mathematics and science, and

253
   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260