Page 239 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 5-6: Znanje, motivacija in pogoji učenja v luči mednarodnih primerjav TIMSS in PISA, ur. Barbara Japelj Pavešić in Klaudija Šterman Ivančič
P. 239
m. sardoč ■ »veliki kompromis« v vzgoji ali izobraževanju ...

2013: 26) in naj bi bili torej veljavni oz. zadostni indikator (ekonomske)
uspešnosti družbe v prihodnosti (predpostavka o prevodljivosti učnih do-
sežkov v ekonomsko uspešnost).

Kakor v svojem članku The Limits of Measurement opozarja Heinz-
Dieter Meyer, predstavlja vzpon OECD-jeve raziskave PISA »eno od naj-
pomembejših sprememb v našem življenju« (Meyer, 2016: 18). OECD-jev
»mehki način upravljanja« – kakor opozorita Kerstin Martens in Anja
P. Jakobi – sestavljajo namreč tri ločene razsežnosti, in sicer 1) generiranje
idej; 2) evalvacija politik ter 2) proizvodnja podatkov (2010: 2). Kakor opo-
zarjata avtorici v svojem članku Expanding and Intensifying Governance:
The OECD in Education Policy, »OECD danes ne le opredeli problem,
temveč tudi ponudi rešitev« (Jakobi & Martens, 2010: 175). Hkrati je tre-
ba fenomen raziskave PISE kot del »političnega teatra« (Adamson et al.,
2017) misliti tudi v kontekstu spremenjenih globalnih razmer, v samem
pojmovanju države in njene suverenosti, prenosu dela pristojnosti na med-
narodne oz. medvladne organizacije ter – nenazadnje tudi – novih »teh-
nologij« vladovanja (governmentality) (Leibfried, 2015, III. del). Kakor
opozarjata Judith Torney-Purta in Jo-Ann Amadeo, predstavlja največji
izziv velikih mednarodnih raziskav »veljavnost uporabe uvrstitve držav
za oceno izobraževalnih dosežkov učencev v samih državah ter nenamer-
nih posledic te uporabe« (Torney-Purta in Amadeo, 2013: 248). Ta izziv
je morda najbolj evidenten na področju enakih izobraževalnih možnosti
oz. izobraževalne pravičnosti nasploh, saj je pojasnjena varianca dosežkov
učencev v okviru velikih mednarodnih raziskav s socialno-ekonomskim
statusom (v najboljšem primeru) nujen, ne pa tudi zadosten indikator izo-
braževalne pravičnosti.

Enake možnosti in izobraževalna pravičnost13

Enega od osnovnih mehanizmov zagotavljanja pravičnosti v procesih
distribucije selektivnih družbenih položajev predstavlja ideja enakih
možnosti, ki jo – vsaj v njeni egalitarni različici – sestavljata dve ločeni
načeli, in sicer 1) načelo nediskriminiranja ter 2) načelo izenačitve začet-
nega položaja. V okviru prvega načela imajo vsi posamezniki »ne glede
na« kateregakoli od moralno arbitrarnih dejavnikov, npr. spol, raso, so-
cialno-ekonomsko ozadje, veroizpoved, telesno in duševno konstitucijo
itn., enak dostop do procesa konkuriranja za selektivne družbene položa-
je. Kakor v svoji knjigi Equality of Opportunity opozarja John Roemer,
načelo nediskriminiranja namreč zagotavlja, da so v nabor potencial-
nih kandidatov vključeni »vsi posamezniki, ki posedujejo lastnosti, ki so

13 Za celovito predstavitev ideje enakih možnosti glej Sardoč (2013a, 2013b in 2014).

237
   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244