Page 168 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 5-6: Znanje, motivacija in pogoji učenja v luči mednarodnih primerjav TIMSS in PISA, ur. Barbara Japelj Pavešić in Klaudija Šterman Ivančič
P. 168
šolsko polje, letnik xxviii, številka 5–6

da me imajo za manj pametnega/-o, kot sem v resnici.«, »Profesorji/-ice
me kaznujejo strožje kot druge dijake.«, »Profesorji/-ice so se pred drugi-
mi norčevali/-e iz mene.« in »Profesorji/-ice so mi pred drugimi rekli/-e
kaj žaljivega.«

Odgovori dijakov in dijakinj so na vprašanja, ki se nanašajo na za-
znavanje nasilja, pripadnosti šoli in čustvene opore staršev, v mednarod-
ni bazi PISA podani v obliki indeksov oz. standardiziranih vrednosti na
intervalni lestvici s povprečjem 0 (države OECD) in standardnim odklo-
nom 1. Negativne vrednosti slovenskih dijakov in dijakinj tako pomeni-
jo, da so na določena vprašanja odgovarjali bolj negativno kot njihovi vrst-
niki iz držav OECD, in obratno: pozitivne oz. nadpovprečne vrednosti
pomenijo, da so v primerjavi z vrstniki iz držav OECD določen pojav oce-
nili bolj pozitivno.

Podatek o zaznani nepravičnosti učiteljev v bazi PISA 2015 ni pri-
pravljen v obliki indeksa, ampak kot povprečje vsote odgovorov. Kot take
bomo podatke uporabili tudi za potrebe ugotavljanja razlik med dekleti in
fanti znotraj izobraževalnih programov.

Obdelava podatkov
Podatke smo analizirali s pomočjo statističnega programa IBM SPSS 24.0
in orodja IEA IDBAnalyzer, ki nam pri obravnavi podatkov zaradi dv-
ostopenjskega vzorčenja v raziskavi poleg uporabe uteži za posamezne-
ga učenca (W_FSTUWT) omogoča tudi uporabo vzorčnih uteži z na-
menom ocene standardne napake parametrov v populaciji po metodi
ponovnega vzorčenja (ang. Bootstrap).

V okviru odgovarjanja na prvo raziskovalno vprašanje smo uporabi-
li deskriptivne analize. Na ta način smo ugotavljali pojavnost in pogostost
nasilja znotraj različnih slovenskih srednješolskih programov, zanimali pa
so nas tudi podatki glede na spol. V nadaljevanju smo v okviru ugotavljan-
ja kontekstualne povezanosti različnih dejavnikov šolske klime in medo-
sebnih odnosov dijakov z nasiljem izračunali vrednosti korelacijskih koe-
ficientov pri stopnji tveganja 0,05.

Rezultati

Različne oblike nasilja: podatki glede na izobraževalni program in
spol
V tem razdelku najprej navajamo rezultate s področja pogostosti pojavl-
janja nasilja v srednjih šolah, kot ga zaznavajo dijaki in dijakinje. Rezultate
predstavljamo po postavkah, s katerimi smo ugotavljali pogostost pojavl-
janja različnih vrst nasilja, pri čemer nas zanimajo podatki glede na spol
in izobraževalni program, ki ga dijaki oz. dijakinje obiskujejo. Namen

166
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173