Page 163 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 5-6: Znanje, motivacija in pogoji učenja v luči mednarodnih primerjav TIMSS in PISA, ur. Barbara Japelj Pavešić in Klaudija Šterman Ivančič
P. 163
k. šterman ivančič ■ šolska klima in medvrstniško nasilje v srednjih šolah ...

Raver s sodelavci (2011) tako ugotavlja, da se usposabljanje učiteljev v
smeri krepitve njihovih spodbudnih odnosov z učenci odraža v boljši sa-
moregulaciji učencev, večji zaznani čustveni opori s strani učitelja in večji
sposobnosti obvladovanja lastnega vedenja, kar pa je ključnega pomena pri
preprečevanju pojavnosti nasilja. Druge študije (npr. Durlak, Weissberg,
Dymnicki, Taylor, Schellinger, 2011; Hughes, Kwok, 2007) nadalje potr-
jujejo, da se učenci v razredu, kjer je prisotna čustvena opora s strani učite-
lja v smislu spoštljive in odzivne interakcije, počutijo bolj uspešne in ima-
jo občutek, da si učitelj želi, da so uspešni. Cappella s sodelavci (2012) pa
ugotavlja, da tovrsten pristop učinkovito poveča medosebno spoštovan-
je in občutljivost za čustva drugih učencev, kar pa se posledično kaže v
zmanjšanju nasilja med učenci. Različni avtorji (npr. Chang et al., 2007;
Hughes, Cavell, Wilson, 2001) celo ugotavljajo, da pozitivni in oporni od-
nosi učencev z učiteljem služijo celo kot zaščita pred nasiljem pri učen-
cih, ki so v večji nevarnosti, da se jim dogodijo nasilni dogodki. Pri uva-
janju tovrstnih pristopov znotraj razreda pa je najprej ključnega pomena,
da k temu sistematično pristopa celotna šola: prek izobraževanja in oza-
veščanja učiteljev, sodelovanja s svetovalno službo, vodstvom šole in, se-
veda, starši.

Starši so zunaj šolskega okolja prvi, ki so pri preprečevanja nasilja
zelo pomembni. V primeru, ko otrok doživlja nasilje v šoli in mu šola ne
predstavlja varnega okolja, je ključno, da otrok čuti razumevanje, čustve-
no oporo in sprejemanje v svojem domačem okolju. Le na ta način se ne-
gativni učinki doživljanja nasilja lahko zmanjšujejo, kakovosten odnos s
starši pa po mnenju nekaterih avtorjev (npr. Field, Lan, Yando, Bendell,
1995; Herman-Stahl, Peterson, 1996) deluje tudi kot preventiva za obvla-
dovanje težavnih situacij v drugih socialnih kontekstih. Mladostniki, ki
svoj odnos s starši ocenjujejo kot bolj oporen in zaupen, v povprečju po-
ročajo o višji samozavesti, zadovoljstvu s seboj, se bolje prilagajajo okolju
in lažje obvladujejo težje situacije, pa naj bo to v šoli ali v vrstniških od-
nosih. Kakovost mladostnikovega odnosa s starši z vidika čustvene bliži-
ne in opore ima tako pomemben učinek na mladostnikovo psihosocialno
adaptacijo in kompetence, saj predstavlja temelj za izgradnjo notranjih vi-
rov, ki mladostniku omogočajo pozitivno socialno adaptacijo in obvlado-
vanje različnih preprek v različnih socialnih kontekstih. Poleg opornega
odnosa pa je pomembno tudi, da so starši s strani šole ozaveščeni o nasil-
ju in vključeni kot podpora omenjenim aktivnostim: tako pri sodelovanju
pri reševanju problemov in v preventivnih aktivnostih, pri postavljanju in
uveljavljanju določenih pravil, povezanih z nasiljem, pri razumevanju in
podpiranju politike šole glede nasilja, pomoči pri pridobivanju potrebnih
sredstev za izvedbo programov ipd.) (Bowes et el., 2009).

161
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168