Page 128 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 5-6: Znanje, motivacija in pogoji učenja v luči mednarodnih primerjav TIMSS in PISA, ur. Barbara Japelj Pavešić in Klaudija Šterman Ivančič
P. 128
šolsko polje, letnik xxviii, številka 5–6

kako lahko v slovenskem sistemu vzgoje in izobraževanja bolj učinkovito
dosegamo več vidikov kakovosti hkrati.

Borgonovi in Pal (2016) v izhodiščih zbiranja podatkov o blagostan-
ju 15-letnikov v raziskavi PISA 2015 postavita pet kategorij kazalnikov
blagostanja: kognitivne, psihološke, socialne, fiziološke in materialne.
Povzeto po Borgonovi in Pal (2016) se kognitivna dimenzija blagostan-
ja v raziskavi PISA 2015 nanaša na spretnosti in temelje za učinkovito vkl-
jučevanje v današnjo družbo. To dimenzijo sestavljajo uspešnost v učnih
vsebinah, sposobnost za sodelovanje z drugimi pri reševanju problemov
in zaznava o obvladovanju šolskih predmetov. Vključuje delovanja in ve-
denja, ki pripomorejo k pridobivanju znanja, spretnosti ali informacij, ki
lahko pomagajo pri soočanju z novimi kompleksnimi idejami in prob-
lemi (Pollard in Lee, 2003). Psihološko blagostanje vključuje vrednoten-
je in poglede na lastno življenje, zavzetost za šolo in cilje ter aspiracije za
prihodnost. Socialno blagostanje predstavlja kvaliteto socialnega življen-
ja (Rath et al., 2010) vključujoč odnose v družini, s sovrstniki in učitel-
ji, in zaznavanje svojega socialnega življenja v šoli (Pollard in Lee, 2003).
Materialno blagostanje družinam omogoča boljšo oskrbo potreb nji-
hovih otrok, šolam pa boljšo podporo učenju in zdravemu razvoju. Otroci
z revnimi okoliščinami bivanja in prehranjevanja imajo verjetneje zdra-
vstvene probleme (Aber et al., 1997) in so manj uspešni v šoli (OECD,
2013a). Fiziološko blagostanje pa se nanaša na zdravstveni status, zavzetost
za telesno vadbo in privzemanje zdravih prehranjevalnih navad (Statham
in Chase, 2010). Podatki o blagostanju so v raziskavi PISA 2015 zbrani z
vprašalniki za dijakinje in dijake in vprašalniki za šole, dosežki na po-
dročju bralne, matematične in naravoslovne pismenosti pa so zbrani z
mednarodno primerljivimi preizkusi znanja. Izbrane kazalnike za analizo
v tem članku podrobneje predstavljamo v naslednjem razdelku.

Metoda

V članku obravnavamo naslednji raziskovalni vprašanji:

1. Kolikšne so ravni zadovoljstva slovenskih 15-letnikov glede na nji-
hove ravni bralne, matematične in naravoslovne pismenosti?

2. Kateri dejavniki blagostanja se pomembno povezujejo z visokimi
dosežki in kateri z visokimi ravnmi zadovoljstva slovenskih 15-let-
nikov z življenjem?

Udeleženci
Za analizo raziskovalnih vprašanj bomo uporabili podatke iz zadnjega
cikla raziskave PISA, torej iz leta 2015. V tem ciklu je bil večji del vsebine

126
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133