Page 123 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 5-6: Znanje, motivacija in pogoji učenja v luči mednarodnih primerjav TIMSS in PISA, ur. Barbara Japelj Pavešić in Klaudija Šterman Ivančič
P. 123
So v Sloveniji učno najuspešnejši 15-letniki tudi
najbolj zadovoljni z življenjem?

Primerjava napovednikov visokih dosežkov
in zadovoljstva z življenjem iz raziskave PISA 2015

Mojca Štraus

Iz mednarodnih primerjav je znano, da slovenski učenci in učenke iz-
kazujejo relativno visoke dosežke na področju branja, matematike in
naravoslovja (glej npr. OECD, 2016c; Mullis, Martin, Foy in Hooper,
2016a; Mullis, Martin, Foy in Hooper, 2016b; Martin, Mullis, Foy in
Hooper, 2016). Pri tem verjetno ni treba posebej poudarjati, da so kako-
vostni znanje in spretnosti eden od pomembnih ciljev slovenskega šolstva
(Bela knjiga …, 2011; Nacionalni okvir …, 2017). Kakovost naj bi se izkazo-
vala tudi v tem, »da se slovenski učenci uvrščajo k vrhu, to je vsaj v zgor-
njo tretjino dosežkov učencev razvitih držav.« (Ibid.: 25.) Zadnja raziska-
va PISA iz leta 2015 kaže, da je ta cilj že (skoraj) dosežen.1 Seveda pa ni
samoumevno, da so visoke ravni znanja in spretnosti slovenskih učencev
in učenk trajne, zato bo smiselno preverjati doseganje zastavljenih ciljev
tudi v prihodnje.

V slovenskem prostoru je tudi veliko razprav o tem, da so učenke
in učenci preobremenjeni (Musek Lešnik, 2011; Jeriček Klanšček in Bajt,
2015; Ivelja, 2004; Tepina, 2004; Markeš, 2015). To bi pomenilo, da je
doseganje visokih kognitivnih rezultatov povezano s hkratno preobre-
menjenostjo in slabim počutjem učenk ter učencev v šoli in v zvezi s šolo.
Raziskave si niso enotne. Iz mednarodnih primerjav kazalnikov, kot so
število ur pouka in odgovori učenk in učencev o obsegu domačih nalog,

1 Med 35 državami članicami OECD Slovenija v branju dosega 11. rang, v matematiki 9.
rang in v naravoslovju 7. rang. Med prvimi 50 državami po BDP na prebivalca po podatkih
Wikipedije, kjer je Slovenija na 36. rangu, jih je 44 sodelovalo v raziskavi PISA 2015. Med
temi 44 državami Slovenija po dosežkih PISA 2015 v branju in matematiki dosega 14. rang
in v naravoslovju 13. rang. Če bi opredelitev razvitih držav zasnovali drugače, bi lahko dose-
ganje drugačnega ranga med državami nakazovalo, da cilj morda ni (povsem) dosežen.
121
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128