Page 24 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 24
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6

Navedena analiza je pomembna, ker nam jasno pokaže, »kako –
skozi evalvacijo – oblast samo sebe postavlja kot oblast, za katero se pred­
postavlja, da ve« (ibid.: str. 122). Na ta način, da ustvarja iluzijo o pose­
sti vednosti, »ki je večja, ustreznejša in bolj veljavna od tistih, o katerih
presoja« (ibid.), si oblast poskuša zagotoviti dominacijo nad institucijami
produkcije in prenašanja vednosti. Naloga ideologije evalvacije pri tem je,
da upraviči to oblast.11

Neoliberalizem in pravičnost

Med neoliberalne teorije pravičnosti uvrščajo različni avtorji različne teo­
rije, ključne pa se zdijo Hayekova, Friedmanova in predvsem Nozickova.
Na tem mestu bom nekoliko podrobneje kritično analiziral le Nozickovo
teorijo, ki je v bistvu kritika izjemno vplivne Rawlsove teorije pravično­
sti.12 Glavni predmet njegove kritike je Rawlsovo načelo razlike. To nače­
lo pravi, da so dopustne samo tiste neenakosti, ki prinašajo korist ljudem,
ki so v najslabšem položaju v neki družbi. To pa so tiste osebe, ki so v naj­
slabšem položaju glede na kateregakoli od treh osnovnih vzrokov neena­
kosti med ljudmi. To so bodisi tisti, ki izhajajo iz nižjih socialnih slojev,
bodisi manj naravno nadarjeni bodisi tisti, ki jim usoda ali sreča nista bili
naklon­jeni (Rawls, 1975). V skladu z načelom razlike morajo biti ukrepi
različnih politik (šolske, zdravstvene, socialne itd.) namenjeni predvsem
izboljšanju dolgoročnih pričakovanj tistih, ki so najbolj defavorizirani. Če
je ta cilj mogoče doseči s posvečanjem večje pozornosti bolj nadarjenim,
je to dopustno, v nasprotnem primeru pa ne. Tisto, kar loči načelo raz­
like od načela kompenzacije deprivilegiranih, je prav to, da načelo razli­
ke implicira, da lahko posvetimo več pozornosti tudi bolj nadarjenim, če
se s tem izboljšajo dolgoročna pričakovanja in možnosti najbolj deprivile­
giranih. Teorija pravičnosti kot poštenosti predpostavlja, da se ljudje stri­

11 Toda pri tem je lahko uspešna le, če nas uspe prepričati, da večja in ustreznejša vednost
tistih, ki evalvirajo, ni le predpostavljena, temveč dejanska. O tem nas običajno poskuša
prepričati z argumentom, da so evalvatorji bili imenovani za evalvatorje ravno zato, ker
takšno vednost imajo. Ali je to prepričljiv argument ali ne, puščam na tem mestu ob strani.
Spomnil bi le na že prej omenjeni problem, s katerim smo soočeni tudi pri tovrstni argu-
mentaciji: regressus in infinitum.

12 Rawlsovo »splošno razumevanje pravičnosti sestoji iz ene same osrednje misli: ‚vse pri-
marne družbene dobrine – svoboda in možnost, dohodki in bogastvo ter podlaga samo-
spoštovanja – morajo biti razdeljene enako, razen če neenaka razdelitev ene ali vseh teh
dobrin ni v korist tistim v najslabšem položaju‘« (Kymlicka, 2005: str. 107). To splošno
razumevanje pravičnosti nato Rawls razdeli na tri dele, ki sestavljajo njegovi dve načeli
pravičnosti. 1: »Vsak mora imeti enako pravico do najobsežnejšega celovitega sistema
enakih temeljnih svoboščin, ki je združljiv s podobnim sistemom svoboščin za vse.« 2:
»Družbene in ekonomske neenakosti morajo biti urejene tako, da so hkrati: a) v največjo
korist tistim, ki so v najslabšem položaju, in b) povezane z javnimi službami in položaji, ki
so dostopni vsem pod pogoji nepristranske enakosti možnosti« (Rawls, 1971: str. 303).

22
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29