Page 26 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 26
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6

ke. Če imajo nekateri velike sposobnosti, je to dobro za vse, pod pogojem,
da so te izhodiščne razlike uporabljene v korist najbolj defavoriziranim. V
tem primeru je – če se pri nadaljnji obravnavi omejimo na področje izo­
braževanja, ki mu je ta problematika verjetno najbolj imanentna – zelo
nadarjenim učencem treba v šoli posvetiti posebno pozornost (Meuret,
1999: str. 51). Za Rawlsa torej šolske neenakosti niso nujno nepravične. O
pravičnih neenakostih pa vendarle lahko govorimo le, če je do njih prišlo v
šolskem sistemu, ki poskuša, kolikor je pač mogoče, zagotoviti vsem ena­
ke možnosti izobraževanja, ne glede na posameznikov socialni izvor. Ker
pa so s socialnim izvorom povezane neenakosti v aspiracijah, je praktično
nemogoče doseči popolno enakost možnosti v neki družbi. Pomembno
pa je, da te neenakosti koristijo tistim, ki so v najslabšem položaju v druž­
bi (ibid.: str. 52). To pomeni, da morajo učenci, ki so v najslabšem položa­
ju, zaradi obstoja neenakosti v družbi, izobraževalnem sistemu, ukrepih
in učiteljevi obravnavi dobiti (v vzgojenem in izobrazbenem smislu) več,
kakor bi dobili, če teh neenakosti ne bi bilo. Toda načelo razlike ne zah­
teva samo tega, ampak nekaj več: neenakosti, ki jih dopuščata pravičen
izobraževalni sistem in šolska praksa, bi morale izboljšati položaj in ži­
vljenjske perspektive učencev, ki so v najslabšem položaju, kolikor je le re­
alno mogoče, in ne samo toliko, kolikor bi se izboljšal, če teh neenakosti
sploh ne bi bilo (cf. Van Parijs, 2003: str. 232). Vprašanje, ki se ob tem za­
stavlja, je, kakor poudarja v širšem kontekstu Van Parijs, ali bi moral pra­
vičen izo­braževalni sistem izločiti vse neenakosti, ki ne izboljšajo položa­
ja in življenjskih perspektiv učencev, ki so v najslabšem položaju, ali samo
tiste neenakosti, ki njihov položaj poslabšajo. To vprašanje se upraviče­
no zastavlja ne glede na to, da je Rawlsov odgovor jasen, in bi torej pravi­
čen izobraževalni sistem, da bi ustrezal Rawlsovi koncepciji načela razlike,
moral izločiti obe vrsti neenakosti: tako tiste, ki njihov položaj poslabša­
jo, kakor tiste, ki ga ne izboljšajo (cf. ibid.: str. 232). Upravičeno se zastav­
lja zato, ker je v nasprotju z omenjenim Rawlsovim odgovorom, vendar še
vedno v kontekstu Rawlsove teorije pravičnosti, mogoče upravičeno pred­
postaviti, da razumni in preračunljivi individui v fiktivni izvirni poziciji
izza tančice nevednosti morda ne bi izbrali samo izobraževalnega sistema,
ki zagotavlja, da so neenakosti v njem dopustne samo, če so v prid učen­
cem, ki so v najslabšem položaju, ampak tudi izobraževalni sistem, ki do­
pušča neenakosti tudi takrat, ko te ne izboljšajo položaja učencev, ki so v
najslabšem položaju, ampak le tistih, ki so že tako ali tako v boljšem polo­
žaju. Možen Rawlsov argument, da bi izbrali izobraževalni sistem, v kate­
rem so neenakosti dopustne samo, če se na tak način izboljšajo tudi polo­
žaj in življenjske perspektive tistih učencev, ki so v najslabšem položaju, je
prepričljiv, ker predpostavlja, da bi bil tak izobraževalni sistem, v katerem

24
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31