Page 27 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 27
z. kodelja ■ nekaj misli o pravičnosti, neoliberalizmu in izobraževanju

imajo korist oboji, sprejemljiv tudi za tiste, za katere bi se pozneje izkazalo,
da sodijo med učence, ki so v najslabšem položaju. Prepričljiv je tudi nje­
gov možni argument, da v izvirni poziciji preračunljivi individui ne bi iz­
brali izobraževalnega sistema, v katerem bi neenakosti privedle do stanja,
ko bi se položaj privilegiranih učencev izboljšal, tistih v najslabšem polo­
žaju pa še poslabšal, saj verjetno ne bi izbrali sistema, v katerem bi se lahko
(če bi se pozneje izkazalo, da sodijo med tiste, ki so v najslabšem položaju)
znašli v slabšem položaju, kakor bi se, če bi izbrali takega, ki izključuje ne­
enakosti, ali pa tistega, v katerem bi se zaradi neenakosti njihov položaj iz­
boljšal. Ni pa tako gotovo, da bi tudi v primeru odločanja med izobraže­
valnim sistemom, ki zagotavlja, da so neenakosti v njem dopustne samo,
če so v prid učencem, ki so v najslabšem položaju, in tistim izobraževalnim
sistemom, ki dopušča neenakosti tudi takrat, ko te niti ne poslabšajo niti
ne izboljšajo položaja tistih, ki so v najslabšem položaju, ampak izboljšajo
le položaj in življenjske perspektive privilegiranih učencev, izbrali prvega.
Kajti vsakdo bi v težnji, da bi izbral sistem, v katerem bo največ pridobil in
najmanj izgubil, lahko sklepal nekako takole: Če se bo izkazalo, da sodim
med privilegirane učence, se bo, če izmed omenjenih izobraževalnih siste­
mov izberem drugega, moj položaj v vsakem primeru izboljšal. Če izberem
prvega, pa se bo moj položaj izboljšal le pod pogojem, da bodo neenakosti
v prid tudi učencem, ki so v najslabšem položaju. Torej je zame boljše, da
izberem drugega. Po drugi strani pa, če se bo izkazalo, da sodim med tiste,­
ki so v najslabšem položaju, se moj položaj, če izberem drugega, ne bo po­
slabšal. Toda če izberem prvega, se bo moj položaj izboljšal, ko se bo zara­
di neenakosti izboljšal tudi položaj privilegiranih učencev. Zato je zame
boljše, da izberem prvega. Na podlagi tovrstnega sklepanja je potemtakem
možno, da bi se ljudje v izvirnem položaju odločili bodisi za prvega bodisi
za drugega. Iz tega sledi, da v nasprotju z Rawlsovim prepričanjem vendar­
le ni tako samoumevno, da bi razumni in preračunljivi individui v fiktivni
izvirni poziciji izza tančice nevednosti izbrali izobraževalni sistem, ki za­
gotavlja, da so neenakosti v njem dopustne samo, če so v prid učencem, ki
so v najslabšem položaju. Čisto mogoče je, da bi se nekateri raje odločili za
izobraževalni sistem, ki dopušča neenakosti tudi takrat, ko te ne izboljša­
jo položaja učencev, ki so v najslabšem položaju, ampak le tistih, ki so že
tako ali tako v boljšem položaju.

Sklepna misel

Pred desetletjem ali dvema so v marsikateri državi prav neoliberalne ide­
je, ki so jih prek ekspertnih mnenj in izvajanja svojih politik širile Svetov­
na banka, Svetovna trgovinska organizacija, OECD in tudi Evropska ko­
misija, še vedno v veliki meri določale glavne cilje njihovih nacionalnih

25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32