Page 19 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 19
z. kodelja ■ nekaj misli o pravičnosti, neoliberalizmu in izobraževanju
zanj značilen totalizem, to se pravi »prilaščanje vseh sfer človeške dejavno
sti, vseobsežno transformiranje družbenega življenja« (ibid.: str. 41). Fou
cault je namreč razumel neoliberalizem kot »reprogramiranje liberalistič
nega načina vladanja« ali, drugače rečeno, »kot artikuliranje specifične
vladajoče racionalnosti« (ibid.; Foucault, 2004: str. 25). Na to značilnost
neoliberalizma se opre Brown, ko opredeli neoliberalizem kot »vladajo
čo racionalnost, ki na zelo specifičen način ‚ekonomizira‘ vse: človeška bit
ja postanejo tržni dejavniki in nič drugega kot to, vsa področja dejavnosti
veljajo za trg in vsaka entiteta (naj bo javna ali zasebna, naj bo oseba, po
slovna enota ali država) je vodena kot podjetje. Pomembno pri tem je, da tu
ne gre zgolj za to, da se poblagovljenje in monetarizacija razširita vsepovsod
– to je stari marksistični prikaz kapitalske transformacije vsakdanjega živ
ljenja. Neoliberalizem skonstruira tudi sfere, ki ne proizvajajo bogastva –
denimo učenje, zmenke ali rekreacijo –, v tržnih pojmih, jih izpostavi trž
nim meritvam in jim vlada s tržnimi tehnikami. In najpomembneje, ljudi
postavi kot »človeški kapital, ki mora nenehno skrbeti za svojo sedanjo in
prihodnjo vrednost.« (Brown, 2015, v Mastnak, 2016: str. 41–42.)
V tem kontekstu bom v nadaljevanju obravnaval tudi vpliv neolibe
ralizma na izobraževanje. Ta vpliv je bil in še vedno je zelo velik. Ta trdi
tev velja tako za izobraževalne sisteme in politike v evropskih državah ka
kor tudi širše v svetovnem merilu. Ni pa ta vpliv povsod enak. Prav tako
ni povsod in vedno viden že na prvi pogled. Na tem mestu ga tudi ni mo
goče podrobneje predstaviti, kaj šele analizirati. Zato bom predstavil zgolj
nekaj vidikov te problematike, ki sem jo v posameznih segmentih nekoli
ko natančneje obravnaval že v drugih besedilih. Dober vpogled v to prob
lematiko ponuja že omenjena knjiga Christiana Lavala Šola ni podjetje, ki
že z naslovom jasno pove, kje je glavna nevarnost za šolo v času prevlade
neoliberalne ideologije izobraževanja, ki jo širijo zelo vplivne mednarodne
finančne in gospodarske ustanove (kot so Svetovna trgovinska organiza
cija, Svetovna banka, Mednarodni denarni sklad, OECD) ter EU, spreje
majo pa tudi številne države kot svojo nacionalno politiko izobraževanja.
Nevarnost vidi namreč Laval predvsem v tem, da se šolo vedno bolj razu
me, kot da bi bila podjetje. In ker se jo razume kot podjetje, postaja na pri
mer ravnatelj vedno bolj manager; cilj izobraževanja ni več toliko splošna
izobrazba, ampak predvsem uporabno znanje oziroma kompetence; samo
izobraževanje pa ni več razumljeno kot javno dobro, kot temeljna člove
kova pravica, ki jo mora zagotoviti država, temveč kot zasebna dobrina
s predvsem ekonomsko vrednostjo, ki se obravnava kot vsako drugo bla
go, ki se prodaja in kupuje na trgu. V tem neoliberalnem kontekstu je to
rej šola vedno bolj podrejena gospodarstvu, njena poglavitna funkcija pa
je produkcija »človeškega kapitala«. V taki šoli dominirata dve vredno
17
zanj značilen totalizem, to se pravi »prilaščanje vseh sfer človeške dejavno
sti, vseobsežno transformiranje družbenega življenja« (ibid.: str. 41). Fou
cault je namreč razumel neoliberalizem kot »reprogramiranje liberalistič
nega načina vladanja« ali, drugače rečeno, »kot artikuliranje specifične
vladajoče racionalnosti« (ibid.; Foucault, 2004: str. 25). Na to značilnost
neoliberalizma se opre Brown, ko opredeli neoliberalizem kot »vladajo
čo racionalnost, ki na zelo specifičen način ‚ekonomizira‘ vse: človeška bit
ja postanejo tržni dejavniki in nič drugega kot to, vsa področja dejavnosti
veljajo za trg in vsaka entiteta (naj bo javna ali zasebna, naj bo oseba, po
slovna enota ali država) je vodena kot podjetje. Pomembno pri tem je, da tu
ne gre zgolj za to, da se poblagovljenje in monetarizacija razširita vsepovsod
– to je stari marksistični prikaz kapitalske transformacije vsakdanjega živ
ljenja. Neoliberalizem skonstruira tudi sfere, ki ne proizvajajo bogastva –
denimo učenje, zmenke ali rekreacijo –, v tržnih pojmih, jih izpostavi trž
nim meritvam in jim vlada s tržnimi tehnikami. In najpomembneje, ljudi
postavi kot »človeški kapital, ki mora nenehno skrbeti za svojo sedanjo in
prihodnjo vrednost.« (Brown, 2015, v Mastnak, 2016: str. 41–42.)
V tem kontekstu bom v nadaljevanju obravnaval tudi vpliv neolibe
ralizma na izobraževanje. Ta vpliv je bil in še vedno je zelo velik. Ta trdi
tev velja tako za izobraževalne sisteme in politike v evropskih državah ka
kor tudi širše v svetovnem merilu. Ni pa ta vpliv povsod enak. Prav tako
ni povsod in vedno viden že na prvi pogled. Na tem mestu ga tudi ni mo
goče podrobneje predstaviti, kaj šele analizirati. Zato bom predstavil zgolj
nekaj vidikov te problematike, ki sem jo v posameznih segmentih nekoli
ko natančneje obravnaval že v drugih besedilih. Dober vpogled v to prob
lematiko ponuja že omenjena knjiga Christiana Lavala Šola ni podjetje, ki
že z naslovom jasno pove, kje je glavna nevarnost za šolo v času prevlade
neoliberalne ideologije izobraževanja, ki jo širijo zelo vplivne mednarodne
finančne in gospodarske ustanove (kot so Svetovna trgovinska organiza
cija, Svetovna banka, Mednarodni denarni sklad, OECD) ter EU, spreje
majo pa tudi številne države kot svojo nacionalno politiko izobraževanja.
Nevarnost vidi namreč Laval predvsem v tem, da se šolo vedno bolj razu
me, kot da bi bila podjetje. In ker se jo razume kot podjetje, postaja na pri
mer ravnatelj vedno bolj manager; cilj izobraževanja ni več toliko splošna
izobrazba, ampak predvsem uporabno znanje oziroma kompetence; samo
izobraževanje pa ni več razumljeno kot javno dobro, kot temeljna člove
kova pravica, ki jo mora zagotoviti država, temveč kot zasebna dobrina
s predvsem ekonomsko vrednostjo, ki se obravnava kot vsako drugo bla
go, ki se prodaja in kupuje na trgu. V tem neoliberalnem kontekstu je to
rej šola vedno bolj podrejena gospodarstvu, njena poglavitna funkcija pa
je produkcija »človeškega kapitala«. V taki šoli dominirata dve vredno
17