Page 15 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 15
Nekaj misli o pravičnosti, neoliberalizmu
in izobraževanju
Zdenko Kodelja
Pričujoče besedilo je zgolj mala razprava o treh velikih temah: pra
vičnosti, neoliberalizmu in izobraževanju. V prvem delu besedila so
najprej predmet kritične analize nekatere bistvene značilnosti neo
liberalizma, nato pa njegov destruktivni vpliv na izobraževanje v številnih
državah. V drugem delu je fokus preučevanja najvplivnejša neoliberalna
teorija pravičnosti: Nozickova kritika Rawlsowe liberalne teorije pravič
nosti kot poštenosti. V kratkem sklepnem delu pa je pokazano, da posta
ja vedno bolj očitno, da učinkovitost kot ključni cilj nacionalnih izobra
ževalnih politik, izhajajočih iz neoliberalne doktrine, ne zadošča več, ker
morajo biti izobraževalni sistemi tudi pravični in ne samo učinkoviti. Raz
prava je pisana s perspektive filozofije vzgoje, vendar je ob tem treba po
udariti dvoje. Prvič, da se ta perspektiva v marsičem ujema s perspektivo
aplikativne politične filozofije, kakršno razvija Alain Renaut, ki se v svo
jih razpravah o aplikativni politični filozofiji med drugim ukvarja tudi s
problematiko, ki je neposredno povezana z izobraževanjem, denimo z uni
verzami in pravičnostjo v izobraževanju (Renaut, 2007). Filozofiji vzgoje
in aplikativni politični filozofiji je namreč skupno to, da je pri obeh pred
met preučevanja lahko isti, denimo problematika vzgoje in izobraževanja.
Toda za aplikativno politično filozofijo je to le eno od mnogih področij
aplikacije politične filozofije, za filozofijo vzgoje pa je osnovno, če že ne
edino področje preučevanja. Če filozofijo vzgoje razumemo kot aplikaci
jo temeljnih filozofskih disciplin na področje vzgoje in izobraževanja, po
tem v našem primeru, ko gre za preučevanje pravičnosti v izobraževanju,
ni bistv ene razlike med aplikativno politično filozofijo in filozofijo vzgo
je. To pa ne pomeni, da je mogoče filozofijo vzgoje zreducirati na aplika
13
in izobraževanju
Zdenko Kodelja
Pričujoče besedilo je zgolj mala razprava o treh velikih temah: pra
vičnosti, neoliberalizmu in izobraževanju. V prvem delu besedila so
najprej predmet kritične analize nekatere bistvene značilnosti neo
liberalizma, nato pa njegov destruktivni vpliv na izobraževanje v številnih
državah. V drugem delu je fokus preučevanja najvplivnejša neoliberalna
teorija pravičnosti: Nozickova kritika Rawlsowe liberalne teorije pravič
nosti kot poštenosti. V kratkem sklepnem delu pa je pokazano, da posta
ja vedno bolj očitno, da učinkovitost kot ključni cilj nacionalnih izobra
ževalnih politik, izhajajočih iz neoliberalne doktrine, ne zadošča več, ker
morajo biti izobraževalni sistemi tudi pravični in ne samo učinkoviti. Raz
prava je pisana s perspektive filozofije vzgoje, vendar je ob tem treba po
udariti dvoje. Prvič, da se ta perspektiva v marsičem ujema s perspektivo
aplikativne politične filozofije, kakršno razvija Alain Renaut, ki se v svo
jih razpravah o aplikativni politični filozofiji med drugim ukvarja tudi s
problematiko, ki je neposredno povezana z izobraževanjem, denimo z uni
verzami in pravičnostjo v izobraževanju (Renaut, 2007). Filozofiji vzgoje
in aplikativni politični filozofiji je namreč skupno to, da je pri obeh pred
met preučevanja lahko isti, denimo problematika vzgoje in izobraževanja.
Toda za aplikativno politično filozofijo je to le eno od mnogih področij
aplikacije politične filozofije, za filozofijo vzgoje pa je osnovno, če že ne
edino področje preučevanja. Če filozofijo vzgoje razumemo kot aplikaci
jo temeljnih filozofskih disciplin na področje vzgoje in izobraževanja, po
tem v našem primeru, ko gre za preučevanje pravičnosti v izobraževanju,
ni bistv ene razlike med aplikativno politično filozofijo in filozofijo vzgo
je. To pa ne pomeni, da je mogoče filozofijo vzgoje zreducirati na aplika
13