Page 153 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 153
m. štraus ■ trendi iz raziskave pisa med 2009 in 2012
Statistične analize13
V prvem koraku smo izvedli osnovne deskriptivne analize dosežkov bral­
ne, matematične in naravoslovne pismenosti ter indeksa socialno-eko­
nomskega in kulturnega statusa iz baz PISA 2009 in PISA 2012 po sta­
tističnih regijah. Za ugotavljanje povezanosti med dosežki in statusom
smo uporabili regresijsko analizo, ki smo jo izvedli za vsako področje, leto
in regijo posebej. Zaradi strukture dvostopenjskega vzorčenja v raziska­
vi PISA – posamezni učenci so vzorčeni znotraj predhodno vzorčenih šol
– je treba upoštevati posebnosti pri izračunu standardnih napak cenilk,
kar smo zagotovili z uporabo Bootstrap metode (npr. Gonzalez in Foy,
2000). Ker pa ugotavljamo le povezanost na ravni posameznih učencev
brez vključ­ evanja višjih hierarhičnih ravni (npr. šol ali regij), smo uporabi­
li pristop nehierarhične linearne regresije. S tem smo sicer zanemarili ugo­
tavljanje kontekstualnih učinkov regij in šol, kot je na primer učinek sku­
pinskega socialno-ekonomskega statusa regije. Z analizami v članku tako
ugotavljamo splošne socialno-ekonomsko in kulturno pogojene razlike v
dosežkih znotraj posameznih regij, razlike med šolami in regijami pa so
puščene ob strani.

Rezultati

Raziskovalna vprašanja v tem članku naslavljajo trende v dosežkih na
pod­ročjih bralne, matematične in naravoslovne pismenosti v raziskavi
PISA med letoma 2009 in 2012 po slovenskih regijah ter trende v poveza­
nosti teh dosežkov s socialno-ekonomskim in kulturnim statusom učenk
in učencev. To povezanost raziskujemo z analizo socialno-ekonomskega
in kulturnega gradienta po področjih pismenosti, regijah in ciklih raz­
iskave. Za ugotavljanje sprememb v povezanosti med dosežki in socialno­
-ekonomskim in kulturnim statusom je kot podlago treba najprej ugoto­
viti morebitne spremembe v samem statusu v tem obdobju. V Preglednici
2 so predstavljeni podatki o socialno-ekonomskem in kulturnem statu­
su 15-letnikov po slovenskih regijah, kot so o njem poročali v vprašalnikih
raziskave, in primerjave med letoma 2009 in 2012.

Preglednica 2 kaže, da kljub določenim večjim nominalnim razli­
kam v indeksu socialno-ekonomskega in kulturnega statusa med letoma
2009 in 2012 nobene spremembe ne moremo ovrednotiti kot statistično

13 Za analize smo uporabili statistični paket SPSS 24.0 ter aplikacijo IDB Analyzer (IEA,
2016), kar je omogočalo izračun statističnih parametrov in njihovih populacijskih ocen s
standardnimi napakami z uporabo ustreznih vzorčnih uteži in vseh 5 ocen dosežka v ba-
zah PISA. Z uporabo navedenih standardnih napak je mogoče pri izbrani stopnji tveganja
ugotavljati statistične značilnosti vzorčnih razlik. V članku razlike navajamo pri stopnji
tveganja 5 %.
151
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158