Page 41 - Šolsko polje, XXX, 2019, št. 3-4: Nasilje, šola, družba II, ur. Mitja Sardoč in Barbara Japelj Pavešić
P. 41
prpić, j. pavičić vukičević, m. korda ■ šolska klima kot napovedovalec nasilja ...

Postopek in instrumenti
Podatki, prikazani v tej raziskavi, so zbrani z anonimnim, prostovoljnim
in skupinskim anketiranjem učencev zaključnih razredov navedenih za-
grebških srednjih šol ter z anonimnim in prostovoljnim anketiranjem
učiteljev istih šol, ki jih je na sejah učiteljskega zbora anketirala oseba iz
strokovne službe posamezne šole. Anketiranje je bilo izpeljano med pr-
vim izobraževalnim obdobjem v šolskem letu 2017/2018. Z dovoljenjem
Mestnega urada za izobraževanje (Gradski ured za obrazovanje) so z izved-
bo raziskave soglašali ravnatelji/-ice vključenih šol.

Pred samim začetkom anketiranja je anketar oziroma strokovni so-
delavec šole vsem udeležencem pojasnil namen raziskovanja, dal navodila
za izpolnjevanje anketnega vprašalnika ter jim je bil dostopen za morebi-
tna vprašanja. Da bi zagotovili anonimnost njihovih odgovorov, so ude-
leženci anketne vprašalnike po tem, ko so jih izpolnili, dali v ovojnice, ki
so jih vstavili v škatlo. Vnašanje podatkov je bilo organizirano na način, ki
zagotavlja anonimnost udeležencev, obdelava podatkov pa je izpeljana iz-
ključno na ravni skupine.

Instrumenti

Pri raziskavi smo uporabili dva anketna vprašalnika – prvi je bil prilago-
jen vzorcu učencev, drugi pa je bil prilagojen vzorcu učiteljev. Z anketni-
mi vprašalniki so zajeta merila šolske klime, nasilja učencev nad učitelji in
sociodemografske lastnosti udeležencev.

Šolska klima. Lestvica šolske klime je bila preverjena s pomočjo 23
postavk, razporejenih v štiri skupine, ki se nanašajo na štiri koncepte
šolske klime, pomembne za učence srednjih šol, ker sovpadajo z njihovimi
razvojnimi potrebami: 1) narava odnosov med učenci in učitelji, 2) narava
odnosov med učenci, 3) raven, do katere je dovoljena avtonomija učencev
pri odločanju, in 4) raven, do katere šola ponuja jasna, konsistentna in ko-
rektna pravila (Way et al., 2007). Uporabljena lestvica je nastala po vzgle-
du lestvice šolske klime avtorice Niobe Way. Za uporabo te lestvice smo
dobili pisno dovoljenje avtorice maja 2017.

Podlestvica Narava odnosov med učenci in učitelji je sestavljena iz
treh postavk, v izvirniku pa je sestavljena iz šestih postavk, ki se nanašajo
na percepcijo učencev o podpori, ki jo dobijo od učiteljev v šoli. Avtorica
lestvice navaja zanesljivost te lestvice, ki variira v razponu 0,74<α<0,79
(Way et al., 2007), na vzorcu učencev v tej raziskavi znaša α=0,675, na
vzorcu učiteljev pa α=0,714. Lestvica Narava odnosov med učenci v izvir-
niku obsega dve podrejeni lestvici, ki merita percepcijo vrstniške podpo-
re: negativna vrstniška interakcija in pripadanje (Way et al., 2007). Za po-
trebe te raziskave s to lestvico merimo percepcijo odnosov med vrstniki s

39
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46