Page 166 - Šolsko polje, XXX, 2019, št. 3-4: Nasilje, šola, družba II, ur. Mitja Sardoč in Barbara Japelj Pavešić
P. 166
šolsko polje, letnik xxx, številka 3–4

– vire in zmožnosti, na katere se lahko opre(mo) pri izboljševanju
vedenja,

– pa tudi to, ali učenec ne zna, ne zmore ali noče ravnati drugače
(več o tem v Rogič Ožek, 2018);

3) izbrati ustrezen odziv in načrtovati strategijo (če gre za vedenje, ki
ogroža učenca samega, učitelja ali druge učence, je potreben takojšen
ustrezno izbran odziv, npr. če gre za nasilno vedenje, je priporočeno
ravnanje v skladu z Navodili za ravnanje v primeru nasilja, ki jih
je 2014. pripravil ZRSŠ; če gre za samoogrožujoče vedenje, sta po-
trebni dodatna zaščita in pomoč s strani svetovalnega delavca; če
gre za ponavljajoče se neželeno vedenje, se timsko načrtuje in izvaja
individualni načrt za izboljšanje vedenja ).

Ob samem pojavu neželenega vedenja se priporoča naslednje:

1) Če je učenec zmožen in če presodimo, da bo to najbolje, mu ponudi-
mo pogovor o tem, kaj se dogaja,

2) Če bi pogovor na licu mesta prispeval k burnejšim čustvom, napove-
mo, da se bomo o tem pogovorili pozneje,

3) Če pa je učenec tako zelo razburjen, da je treba najprej zaščititi njega
ali druge, v vsakem primeru pogovor izvedemo kasneje, ko je v bolj-
šem stanju.

Za pogovore ponavadi upoštevamo načela 4R ali/in uporabimo sis-
tem ABC, ki pomaga ugotoviti ozadje vedenja in prispeva k učenju spre-
tnosti za uravnavanje vedenja (več v priročniku Vključujoča šola, 3. in 4.
zvezek, ter Rogič Ožek, 2018).

Na kratko povzemamo pravila 4R odzivanja ob (lažjih) »disciplin-
skih« težavah/nezaželenem vedenju:

1) Razumno se odzovem: vzdržim se nepremišljenih in impulzivnih
odzivov;

2) Razlikujem vedenje od osebe;
3) Razumem dogajanje in ga ne vzamem osebno (kot napad nase), na

primer: razumem čustva, ki so za vedenjem, in to pomagam razume-
ti tudi učencu;
4) Reagiram odločno, a konstruktivno, usmerjeno v rešitve, in spod-
bujam učenčevo prevzemanje odgovornosti in iskanje nadomestnih
vedenj.

Pri pojavu ponavljajočih se blažjih oblik neželenega vedenja lahko
učenca na osnovi ugotovitev iz pogovora sistematično podpremo s po-
močjo preprostih strategij. Predpostavlja pa se njegova pripravljenost in

164
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171