Page 189 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 189
. sardoč ■ radikalizacija in nasilni ekstremizem: teorije, politike in koncepti

Nenazadnje so tudi v t. i. pariški deklaraciji,8 ki predstavlja enega od odzi­
vov ministrov za izobraževanje članic EU na teroristične napade v Franciji
in na Danskem, med skupnimi »evropskimi« cilji na področju spoprije­
manja s problematiko radikalizacije izpostavljene svoboda, pluralizem, to­
leranca, pravičnost, solidarnost in nediskriminacija.

Glede na vrsto protislovij, napetosti in izzivov, ki jih odpira anali­
za katerekoli izmed razsežnosti radikalizacije in nasilnega ekstremizma,
je njuno razumevanje selektivno oz. v najboljšem primeru nepopolno. To
nenazadnje potrjuje interdisciplinarna narava posameznih analiz te pro­
blematike, npr. varnostna (Borum, 2011), politološka (Baker-Beall, 2015;
Kundnani, 2015), sociološka (Morgan in Poynting, 2016; Richards, 2017),
zgodovinska, religiološka (Miah, 2017), kulturološka (Githens-Mazer,
2012), psihološka (Koomen in Vand Der Pligt, 2016; Moghaddam, 2005),
edukacijska (Davies, 2015; Gereluk, 2012) in – v manjši meri posredn­ o
tudi – filozofska (Sedgwick, 2010).

Čeprav je radikalizacija – kot izpostavljata Kühle in Lindekilde –
»običajno opredeljena kot individualni in postopni proces spreminjanja
vedenja in prepričanj, ki – vsaj v teoriji – dajejo oblastem priložnost, da
jih identificirajo in posredujejo« (Kühle in Lindekilde, 2012: str. 1608), je
problematika radikalizacije vse prej kot enoznačna ali neproblematična.
Kakor v knjigi A Decade Lost: Rethinking Radicalisation and Extremism
opozarja Arun Kundnani, proces radikalizacije združuje vrsto različnih
fenomenov, npr. »nezadovoljstvo, alienacijo mladih, radikalno nesoglas­
je, verski fundamentalizem, nagnjenost k nasilju« (Kundnani, 2015: str.
19). Čeprav je v Strategiji EU o notranji varnosti (EU Internal Security
Strategy in Action) radikalizacija opredeljena kot »zapleten pojav, v okvi­
ru katerega posamezniki sprejmejo radikalno ideologijo, ki lahko vodi v
zavezanost terorističnim dejanjem«, je razmerje med radikalizacijo, na­
silnim ekstremizmom in terorizmom vse prej kot enoznačno ali neproble­
matično (Schmid, 2013). Predpostavka o neekvivalenci med radikalizaci­
jo in terorizmom tako postavi pod vprašaj t. i. »kavzalno« interpretacijo
procesa radikalizacije kot »poti« (Bartlett in Miller, 2012) oz. »stopniš­
ča« (Moghaddam, 2005). Tudi zato je »uokviranje« te problematike, ki
naj bi predstavljala ključne poudarke za spoprijemanje s problematiko ra­
dikalizacije in nasilnega ekstremizma, toliko bolj pomembno.9

8 T. i. pariška deklaracija je bila sprejeta na neformalnem srečanju ministrov za izobraževanje
članic EU 17. marca 2015. Celotno besedilo deklaracije je dostopno na spletni strani http://
ec.europa.eu/dgs/education_culture/repository/education/news/2015/documents/citi­
zenship-education-declaration_en.pdf .

9 Poleg spodaj predstavljenih tem velja v okviru spoprijemanja s problematiko radikalizacije
in nasilnega ekstremizma posebno pozornost nameniti še pojmom, kot so zaupanje, so­

187
   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194