Page 177 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 177
m. hmelak in a. oprešnik ■ odraščanje v potrošniški družbi

drugim vzgajajo tudi z zgledom, saj se otrok največ in najlažje uči z opazo­
vanjem (Hauptman in Komotar, 2010). Otroci starše ves čas opazujejo in
posnemajo, zato so jim oni vzor tudi pri razvijanju potrošniškega obnaša­
nja oz. potrošniške identitete. Pri tem je pomembna naloga staršev socia­
lizacija otrok v obstoječi potrošniški družbi do te mere, da se bo ta otrok
v prihodnosti razvil v kritičnega potrošnika, ki bo znal presoditi, kaj re­
snično potrebuje.

Potrošniška socializacija je del splošnega socializacijskega procesa in je
nujen in neizogiben proces, v katerem si otroci pridobijo znanje, spretno­
sti in si oblikujejo stališča v zvezi s potrošniškim vedenjem (Brezavšček,
1992: 22).
Na to, v kolikšni meri je otrok vključen v nakupovalne navade druži­
ne, vpliva več dejavnikov. Pogosto so dejavniki povezani z demografski­
mi razmerami, kot so npr. socialno-ekonomski status družine, spol in sta­
rost otroka (Furnham in Gunther, 1988). Socialni razred precej vpliva na
potrošniško socializacijski proces otroka. Prav tako so v tem procesu po­
membni izobraženost, ekonomska sredstva in vrednote oseb v določeni
družini. Od socialnega razreda družine je tudi odvisno, kakšni simbolič­
ni pomeni so pripisani produktom in storitvam (Gronhaug in Vankatesh,
2007). Starši zaradi podaljševanja delovnega časa vedno manj časa preživi­
jo s svojimi otroci, zato jim pri njihovih željah o nakupu produktov veči­
noma popuščajo. Gre za to, da imajo starši občutek krivde, ker delajo več,
zato se hočejo otrokom odkupiti z denarjem ali dobrinami, s tem pa imajo
otroci odločilni vpliv pri izbiri nakupa v družini (Schor, 2004). Ob tem se
pogosto zgodi, da otroci asociirajo določeno znamko s starši in si jo zaradi
tega želijo (Rodhain, 2006). Opažamo torej, da na oblikovanje otrokove­
ga potrošniškega karakterja vpliva mnogo socio-ekonomskih dejavnikov,
tudi podaljšan delovni čas staršev. Slednje povzroča frustracijo na obeh
straneh, kar pa lahko vodi v impulzivne potrošniške odločitve.
V obdobju otroštva je vpliv staršev najpomembnejši pri oblikovanju
potrošniških vrednot. V zgodnjem otroštvu se otroci poistovetijo s starši,
jih posnemajo in se obnašajo tako, kot jim starši narekujejo, zato ni čudno,
da se kmalu naučijo, kakšno je (po prepričanju njihovih staršev) pravilno
vedenje (Moore, 1993). Govorimo o posrednem in neposrednem vplivu. O
neposrednem vplivu staršev na otroke govorimo takrat, ko skušajo starši
otroke poučiti o lastnih potrošniških vrednotah. Pri tem gre za neposre­
dno instrumentalno učenje, kjer skušajo starši s prepričevanjem spodbu­
diti določena ravnanja. Posredni vpliv družine na potrošniško socializaci­
jo pa se kaže z otrokovim opazovanjem in posnemanjem ravnanj njegovih
staršev. Posredno lahko starši vplivajo tudi tako, da otrokom vzbudijo

175
   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182