Page 182 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 182
šolsko polje, letnik xxix, številka 3–4

risank. Otroci gledajo te risanke, se z junaki poistovetijo in seveda jih
bodo na polici v trgovini takoj opazili. Ampak ne samo opazili, hoteli jih
bodo tudi imeti (kupiti). Pogosto to zasledimo na prehrambnih izdelkih,
ki vsebujejo velike količine sladkorja in ostalih dodatkov, ki za razvoj otro­
ka niso ne potrebni ne zdravi. Na drugi strani pa je veliko tega tudi na
t­ekstilnih in obutvenih izdelkih, ki so večinoma dražji od podobnih iz­
delkov, kateri ne vsebujejo karakteristik risanih junakov.
Otroci radi zbirajo stvari
Opažamo, da so tudi to oglaševalci spretno izrabili, saj je nemalo trgovin,
ki ob nakupu nad določeno vsoto otrokom dajejo različne sličice, mag­
nete, figurice in podobne zadeve. Poleg tega jim ponujajo albume, brošu­
re in ostale stvari, kamor otroci te zadeve lepijo, kar pomeni predvsem to,
da si trgovci zagotovijo, da bo družina naslednjič prišla v isto trgovino in
opravila nakup nad določeno vsoto, da bo otrok dobil še več sličic, nalepk
… S tem pa več možnosti, da bo album oz. zbirko napolnil. Ko to napol­
ni, po navadi sledi še kakšno dodatno darilo, presenečenje in podobno.
Zanimivo pa je tudi to, da to ne izrabljajo samo trgovine za širšo potro­
šnjo, kjer vseeno najdemo izdelke, namenjene otrokom, ampak tudi drugi,
npr. bencinski servisi, ki z zbiranjem nalepk, ki prinašajo brezplačna dari­
la, vplivajo na nakupne navade staršev, ne samo otrok. V bistvu so pogosto
otroci tisti, ki odločajo, kam bo družina šla po nakupih.
Otroci imajo radi presenečenja
Otrokom je všeč, ko jih v škatli pričaka darilo (Ebenkamp, 1996), ali
pa opazijo kakšen poseben efekt v televizijskem oglasu (Acuff, 1997).
Najpogosteje to zaznamo v prehrambni industriji, ki pogoste daje privlač­
na darila predvsem k nezdravi hrani. S tem otroci vplivajo na starše, da jim
to hrano kupujejo. Ocenjujemo, da lahko ima to velike posledice tudi na
zdravje otrok, ne samo za razvoj nekritičnega potrošnika.
***
Otroci so ranljiva populacija. Ranljivi pa so predvsem zaradi tega, ker jim
primanjkuje sofisticiranosti in izkušenj odraslih. Otroci imajo tudi bolj
omejene vire informacij. Še posebej to velja za otroke, ki še ne znajo samo­
stojno brati in pridobijo veliko informacij iz televizije (Schudson, 1984;
povz. po Bartel Sheehan, 2014). Prav tako pogosto ne prepoznajo sporoči­
la oglasa, kaj šele, da bi o njem kritično razmišljali. Otrokom je tako treba
pomagati, da si to lastnost pridobijo. Kako to naredimo? S pogovorom ob
oglasih, z analizo oglasov, z razlago o tem, kako oglaševanje poteka. To je
naloga vseh, tako staršev kot tudi ostalih odraslih (Ašič, 2013).

180
   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187