Page 179 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 179
m. hmelak in a. oprešnik ■ odraščanje v potrošniški družbi

po trgovini in išče različne izdelke v času enega obiska. Ko je enkrat otro­
ku dovoljeno izbirati izdelke na vsakodnevni ravni, to privede do tega, da
otrok postavlja vedno več prošenj. Zato se v tej fazi pogostost in intenziv­
nost hitro povečujeta. V četrti fazi je otrokom že dovoljeno opraviti naku­
pe, najprej z dovoljenjem staršev in pomočjo, tako, da otrok dobi izdelek
in da denar na blagajni. S tem otrok dobi že celotno izkušnjo nakupova­
nja. Ta stopnja je značilna za otroke, stare približno pet let in pol. V peti,
zadnji stopnji, do katere pride okrog otrokovega 8. leta starosti, pa so otro­
ci sposobni samostojnega nakupa.

Opozoriti je treba, da je medtem, ko so starši agensi primarne soci­
alizacije otrok, učenje potrošniških vedenjskih vzorcev posledica vplivov
mnogih drugih oseb in predmetov (McNeal, 2000). Otroci so znamkam,
erotizaciji, nasilju pri zgodnejših letih izpostavljeni bolj kot kadarkoli v
zgodovini. Že pri dveh letih prepoznajo znamke (Schor, 2004), pri treh
ali štirih pa verjamejo, da te znamke determinirajo njihove osebne kvali­
tete. Pri šestih letih že od staršev zahtevajo najnovejše izdelke in produk­
te specifičnih blagovnih znamk. Otroci danes razvijejo naklonjenost do
blagovnih znamk, ne samo do produktov in storitev, ki so običajno pove­
zani z otroki (npr. restavracije s hitro prehrano, sladkarije in igrače), am­
pak tudi za tiste, ki niso (Schor, 2004; Alexander in Dichter, 2002; povz.
po Bartel Sheehan, 2014). V času, ko gredo otroci v šolo, dobijo nami­
ge od svojih vrstnikov o tem, kaj obleči, jesti in piti (McNeal, 1964; povz.
po McNeal, 2010). Seveda so skoraj vsaka prizadevanja oglaševalcev, ki se
osredotočajo na otroke, namenjena temu, da se otroci naučijo specifične­
ga potrošniškega obnašanja. Zato so trgovine, oglasi, promocije in emba­
laže pomemben vir informacij za otroke (McNeal, 2000). Ob tem se je po­
membno zavedati, da termin potrošniška socializacija opisuje postopek, s
katerim se otroci naučijo potrošniškega vedenja, in namiguje na to, da se
učijo od drugih, prav tako pa se učijo od stvari – od neživih in tudi animi­
ranih predmetov. Predvidevamo, da je to posledica neoliberalnega ustro­
ja, ki s svojimi metodami starše v bistvu prisili v takšno socializacijo, saj so
tudi sami podvrženi nemilosti sistema. Sicer imajo izbiro in alternativno,
ampak s tem tvegajo izobčenost lastnega otroka in sebe iz lokalne skup­
nosti in kulture same.

Oglaševanje otrokom

Interes trgovcev, tržnikov in raziskovalcev za otroke se je v zadnjih le­
tih povečal. Trideseta leta prejšnjega stoletja označujejo začetek pre­
učevanja in razumevanja perspektive ter želja otrok, da bi jim lažje pri­
lagodili dobrine in storitve (Cook, 2000; povz. po Almeida in Agante,
2016). Dandanes gledamo na otroke kot na potrošnike dobesedno vseh

177
   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184