Page 153 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 153
k. osterc kokotovič, b. čagran, m. pšunder ■ vključenost staršev v šolanje ...

starostjo otroka (Hill et al., 2004). Cugmas (2012) navaja, da se pri starej­
ših otrocih in mladostnikih zmanjša način vedenjske vključenosti. Starši
imajo manj kontaktov z učitelji, z otrokovimi sošolci, s starši vrstnikov, z
drugimi zaposlenimi v šoli in so manj vključeni v aktivnosti, ki jih organi­
zira šola (Cugmas et al., 2010). Na drugi stani pa Grolnick in Slowiaczek
(1994) pravita, da s starostjo narašča delež osebne vključenosti, kar pome­
ni, da starši govorijo več o šoli in komunicirajo z otrokom ali mladostni­
kom na različne načine, s čimer izkazujejo zanimanje za njihovo izobraže­
vanje. Prav tako Puklek Levpušček in Zupančič (2009) navajata, da z leti
otrokovega šolanja starši vse manj iščejo povratne informacije s strani šole
o otrokovi uspešnosti in se vse manj neposredno vključujejo v njegovo uče­
nje. Avtorici pojasnjujeta, da je to posledica rahljanja nadzora staršev nad
različnimi otrokovimi dejavnostmi v odziv na njegovo vse večjo samostoj­
nost in kompetentnost.

Na eni strani tako nastajajo s starostjo otroka spremembe v načinih
starševske vključenosti in na drugi strani kažejo raziskave, narejene na
področju mladih v Sloveniji, ki jih povzemajo Ule in drugi (2000), da se
mladina spreminja. Najbolj izstopa pasivnost mladih, ki se odraža na več
ravneh mladostniškega ravnanja. Življenje jim ni izziv, rajši imajo mir in
uživajo v navidezni brezskrbnosti. Mladi se, kot navaja Ule (2002), v dana­
šnjem modernem svetu vse pogosteje počutijo osamljene. To avtorica pri­
pisuje vdoru informacijske tehnologije in vplivu individualizacije, kar je
mlade potisnilo iz javnosti v zasebnost. Ta pojav je povečal nekemične od­
visnosti, npr. računalniške igrice, uporabo interneta, socialnih omrežij in
podobno. Povečala se je tudi uporaba kemičnih snovi, kot so alkohol, ci­
gareti in ostale nedovoljene psihoaktivne snovi. Beg posameznika v navi­
dezno drug svet, ki ga lahko ustvari učinek psihoaktivnih snovi in njihova
nadaljnja zloraba, postane posamezniku privlačen, saj mu omogoča od­
mik od vsakdanjih problemov in naporov.

Ob zapisanem ne velja prezreti niti dejstva, na katerega opozarjata
Ule in Kuhar (2002), da je današnji čas doba pogostih stresnih okoliščin
in razmer, ki vodijo v velike stiske. Zaradi vedno večjih družbenih in eko­
nomskih pritiskov, ki jim mladi niso sposobni kljubovati in se z njimi so­
očiti, se pojavlja med njimi čedalje več delikventnosti, sovražnosti do tuj­
cev, samomorilnosti in uporabe psihoaktivnih snovi. Avtorici izpostavita
in opozorita, da mladostniki na uporabo psihoaktivnih snovi še niso pri­
pravljeni, saj še nimajo razvitih obrambnih mehanizmov, s katerimi bi se
lahko uspešno upirali ali se soočali s takšnimi negativnimi vplivi.

Mladostništvo je prav tako obdobje, ko večina mladostnikov hodi v
šolo in dela stvari, za katere še ne ve, ali jih bo počela tudi kasneje. Izvor
številnih socialnih in učnih izzivov ter stresorjev, navaja Dolenc (2015),

151
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158