Page 157 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 157
k. osterc kokotovič, b. čagran, m. pšunder ■ vključenost staršev v šolanje ...
pozitivnih stališč o pomenu znanja in šolanja, s sodelovanjem z učitelji in
vključenostjo v upravljanje šole lahko pripomorejo k učni uspešnosti otro
ka in so pri tem tudi dejansko uspešni, so v večji meri motivirani za aktiv
no vključevanje v šolanje otrok.
Raziskava (Izzo et al., 1999), ki je preučevala vključenost staršev v šo
lanje otroka, je pokazala, da je bila pri otrocih, katerih starši so imeli nega
tivnejši odnos do izobraževanja, stopnja neprimernega vedenja višja.
Številne raziskave, ki jih povzemamo v nadaljevanju, so potrdile, da
ima vključenost staršev v šolanje otroka pomemben vpliv na uporabo psi
hoaktivnih snovi. El Nokali in drugi (2010) so ugotovili, da lahko vklju
čenost staršev v otrokovo šolanje izboljša otrokovo učno uspešnost, saj
vpliva na otrokovo vedenje, kar posledično zmanjšuje otrokove vedenjske
težave, kamor sodi tudi uporaba psihoaktivnih snovi. Tudi vzdolžna štu
dija z otroki (Hill et al., 2004), starimi od 12 do 16 let, je pokazala, da so
vedenjske težave posredni dejavnik med vključenostjo staršev in učnim
uspehom njihovih otrok. Ciairano in sodelavci (2006) so v raziskavi, v ka
teri so sodelovali mladostniki, stari od 15 do 19 let, ugotovili, da prisotnost
osebnih varovalnih dejavnikov, ki so povezani s šolsko uspešnostjo in vi
sokim vrednotenjem šole, konvencionalnim in produktivnim vedenjem,
zmanjša verjetnost, da bo mladostnik uporabljal psihoaktivne snovi, kot
so cigarete, alkohol in ostale nedovoljene psihoaktivne snovi. Becerra in
Castillo (2011) sta preučevala razmerje med starševsko podporo in star
ševskim nadzorom skozi mladostništvo in zadnjo uporabo alkohola, ci
garet in marihuane na vzorcu 980 mladostnikov v starosti od 15 do 22 let.
Rezultati so pokazali, da sta starševski nadzor in podpora pomembna na
povedovalca nižje uporabe psihoaktivnih snovi v življenju med fanti in
dekleti.
Raziskava, ki jo je izvedel Bachman s sodelavci (2008), je pokazala,
da je vključenost staršev pomemben varovalni učinek glede uporabe psi
hoaktivnih snovi v mladostništvu. Starševska vključenost v šolanje otrok
pri 14. letih se je pokazala za skromen preventivni učinek glede kajenja ci
garet. Prav tako je raziskava pokazala, da bodo mladi, katerih starši so bolj
vključeni v njihovo šolanje, pri starosti 14 let manj pogosto posegali po al
koholu. Pri uporabi marihuane se je vključenost staršev v šolanje njihovih
otrok, kot so spremljanje šolskega dela otroka in vključenost pri domačih
nalogah, zahtevanje opravil, omejitev glede gledanja televizije, pokazala,
da je bila uporaba marihuane v starosti 18 let skoraj dvakrat bolj verjetno
pri tistih, katerih starši so bili najmanj vključeni štiri leta prej v primer
javi s tistimi, katerih starši so bili pretežno vključeni. Tudi Li in drugi
(2014) so prišli do ugotovitev, da so puberteta in družinski faktorji močni
napovedovalci uporabe alkohola v obdobju mladostništva. Kelly in drugi
155
pozitivnih stališč o pomenu znanja in šolanja, s sodelovanjem z učitelji in
vključenostjo v upravljanje šole lahko pripomorejo k učni uspešnosti otro
ka in so pri tem tudi dejansko uspešni, so v večji meri motivirani za aktiv
no vključevanje v šolanje otrok.
Raziskava (Izzo et al., 1999), ki je preučevala vključenost staršev v šo
lanje otroka, je pokazala, da je bila pri otrocih, katerih starši so imeli nega
tivnejši odnos do izobraževanja, stopnja neprimernega vedenja višja.
Številne raziskave, ki jih povzemamo v nadaljevanju, so potrdile, da
ima vključenost staršev v šolanje otroka pomemben vpliv na uporabo psi
hoaktivnih snovi. El Nokali in drugi (2010) so ugotovili, da lahko vklju
čenost staršev v otrokovo šolanje izboljša otrokovo učno uspešnost, saj
vpliva na otrokovo vedenje, kar posledično zmanjšuje otrokove vedenjske
težave, kamor sodi tudi uporaba psihoaktivnih snovi. Tudi vzdolžna štu
dija z otroki (Hill et al., 2004), starimi od 12 do 16 let, je pokazala, da so
vedenjske težave posredni dejavnik med vključenostjo staršev in učnim
uspehom njihovih otrok. Ciairano in sodelavci (2006) so v raziskavi, v ka
teri so sodelovali mladostniki, stari od 15 do 19 let, ugotovili, da prisotnost
osebnih varovalnih dejavnikov, ki so povezani s šolsko uspešnostjo in vi
sokim vrednotenjem šole, konvencionalnim in produktivnim vedenjem,
zmanjša verjetnost, da bo mladostnik uporabljal psihoaktivne snovi, kot
so cigarete, alkohol in ostale nedovoljene psihoaktivne snovi. Becerra in
Castillo (2011) sta preučevala razmerje med starševsko podporo in star
ševskim nadzorom skozi mladostništvo in zadnjo uporabo alkohola, ci
garet in marihuane na vzorcu 980 mladostnikov v starosti od 15 do 22 let.
Rezultati so pokazali, da sta starševski nadzor in podpora pomembna na
povedovalca nižje uporabe psihoaktivnih snovi v življenju med fanti in
dekleti.
Raziskava, ki jo je izvedel Bachman s sodelavci (2008), je pokazala,
da je vključenost staršev pomemben varovalni učinek glede uporabe psi
hoaktivnih snovi v mladostništvu. Starševska vključenost v šolanje otrok
pri 14. letih se je pokazala za skromen preventivni učinek glede kajenja ci
garet. Prav tako je raziskava pokazala, da bodo mladi, katerih starši so bolj
vključeni v njihovo šolanje, pri starosti 14 let manj pogosto posegali po al
koholu. Pri uporabi marihuane se je vključenost staršev v šolanje njihovih
otrok, kot so spremljanje šolskega dela otroka in vključenost pri domačih
nalogah, zahtevanje opravil, omejitev glede gledanja televizije, pokazala,
da je bila uporaba marihuane v starosti 18 let skoraj dvakrat bolj verjetno
pri tistih, katerih starši so bili najmanj vključeni štiri leta prej v primer
javi s tistimi, katerih starši so bili pretežno vključeni. Tudi Li in drugi
(2014) so prišli do ugotovitev, da so puberteta in družinski faktorji močni
napovedovalci uporabe alkohola v obdobju mladostništva. Kelly in drugi
155