Page 156 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 156
šolsko polje, letnik xxix, številka 3–4

pomembno vlogo za starše in njihove otroke tudi vzgojno-izobraževalne
institucije, ki družini pomagajo prehoditi varno pot otroka do odraslo­
sti. Skozi celotno odraščanje so starši in otrok vpeti v proces šolanja, zato
mora sodelovanje med domom in šolo temeljiti na skupni skrbi za celovit,
kakovosten razvoj in napredek otroka ter mladostnika. To je profesional­
na zaveza učiteljev do staršev in moralna ter čustvena zaveza staršev in uči­
teljev do otrok (Intihar in Kepec, 2002: 17).

Pomen vključenosti staršev v šolanje otroka

Vključenost staršev ali, kot jo poimenujejo nekateri avtorji (Maccoby in
Martin, 1983; v Grolnick in Slowiaczek, 1994; Grolnick in Slowiaczek,
1994), vpletenost je opredeljena kot stopnja, na kateri se starši posvetijo
vlogi staršev in spodbujajo otrokov optimalni razvoj. Steinberg in drugi
(1992) vključenost staršev v šolanje otrok definirajo kot pomoč pri nalo­
gah, če jih otroci za to prosijo, vključevanje v šolske programe, spremljanje
športnih in drugih dejavnosti in prireditev v šoli, pomoč pri izbiri izbir­
nih vsebin in poznavanje mladostnikovih dosežkov v šoli. Hill in Taylor
(2004) opredeljujeta pojem vključenosti staršev v šolanje otroka kot vple­
tenost staršev v delo šole in otrok, s katerim želijo prispevati k boljši učni
uspešnosti svojih otrok in s tem k njihovi boljši prihodnosti. Gonzalez-
DeHass in drugi (2005) opredeljujejo vključenost staršev v šolanje njiho­
vih otrok kot vedenje, usmerjeno v otrokovo šolanje.

Pomerantz in drugi (2007) govorijo o dveh vrstah vključevanja star­
šev v šolanje otroka: vključevanje doma in vključevanje v šoli. Vključevanje
v šoli predstavlja tisti del, ki zahteva neposredne stike staršev in učiteljev
oziroma šole, kot so: sodelovanje na roditeljskih sestankih in govorilnih
urah, prisostvovanje na šolskih prireditvah ali prostovoljno delo v šoli.
Med vključevanje staršev doma uvrščajo: zagotavljanje pogojev za otro­
kovo učenje, pomoč pri opravljanju domačih nalog, pomoč otroku pri šol­
skih zadolžitvah, svetovanje pri izbiranju izbirnih predmetov, odzivanje
na otrokovo nadaljnje izobraževalno prizadevanje in pogovor z otrokom o
šoli. Omenjeni avtorji različno opredeljujejo vključenost staršev v šolanje,
vendar je pri vseh skupni imenovalec težnja staršev k optimalnemu razvo­
ju otroka in njihovo spodbujanje otroka k razvijanju sposobnosti v skladu
z otrokovimi dispozicijami in tako zagotavljanje otrokove uspešnosti na
različnih ravneh in področjih.

Rezultati raziskave, ki sta jo izvedla Hoover-Dempsey in Sandler
(1997), so pokazali, da se v šolanje otrok vključujejo predvsem starši, ki so
prepričani, da s svojim vedenjem, načini ravnanja in vrednotami v odno­
su do otrok pomembno vplivajo na otrokov razvoj. Starši, ki so prepriča­
ni, da s svojo pomočjo pri otrokovem učenju, s posredovanjem vrednot in

154
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161