Page 156 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 156
šolsko polje, letnik xxix, številka 3–4
pomembno vlogo za starše in njihove otroke tudi vzgojno-izobraževalne
institucije, ki družini pomagajo prehoditi varno pot otroka do odraslo
sti. Skozi celotno odraščanje so starši in otrok vpeti v proces šolanja, zato
mora sodelovanje med domom in šolo temeljiti na skupni skrbi za celovit,
kakovosten razvoj in napredek otroka ter mladostnika. To je profesional
na zaveza učiteljev do staršev in moralna ter čustvena zaveza staršev in uči
teljev do otrok (Intihar in Kepec, 2002: 17).
Pomen vključenosti staršev v šolanje otroka
Vključenost staršev ali, kot jo poimenujejo nekateri avtorji (Maccoby in
Martin, 1983; v Grolnick in Slowiaczek, 1994; Grolnick in Slowiaczek,
1994), vpletenost je opredeljena kot stopnja, na kateri se starši posvetijo
vlogi staršev in spodbujajo otrokov optimalni razvoj. Steinberg in drugi
(1992) vključenost staršev v šolanje otrok definirajo kot pomoč pri nalo
gah, če jih otroci za to prosijo, vključevanje v šolske programe, spremljanje
športnih in drugih dejavnosti in prireditev v šoli, pomoč pri izbiri izbir
nih vsebin in poznavanje mladostnikovih dosežkov v šoli. Hill in Taylor
(2004) opredeljujeta pojem vključenosti staršev v šolanje otroka kot vple
tenost staršev v delo šole in otrok, s katerim želijo prispevati k boljši učni
uspešnosti svojih otrok in s tem k njihovi boljši prihodnosti. Gonzalez-
DeHass in drugi (2005) opredeljujejo vključenost staršev v šolanje njiho
vih otrok kot vedenje, usmerjeno v otrokovo šolanje.
Pomerantz in drugi (2007) govorijo o dveh vrstah vključevanja star
šev v šolanje otroka: vključevanje doma in vključevanje v šoli. Vključevanje
v šoli predstavlja tisti del, ki zahteva neposredne stike staršev in učiteljev
oziroma šole, kot so: sodelovanje na roditeljskih sestankih in govorilnih
urah, prisostvovanje na šolskih prireditvah ali prostovoljno delo v šoli.
Med vključevanje staršev doma uvrščajo: zagotavljanje pogojev za otro
kovo učenje, pomoč pri opravljanju domačih nalog, pomoč otroku pri šol
skih zadolžitvah, svetovanje pri izbiranju izbirnih predmetov, odzivanje
na otrokovo nadaljnje izobraževalno prizadevanje in pogovor z otrokom o
šoli. Omenjeni avtorji različno opredeljujejo vključenost staršev v šolanje,
vendar je pri vseh skupni imenovalec težnja staršev k optimalnemu razvo
ju otroka in njihovo spodbujanje otroka k razvijanju sposobnosti v skladu
z otrokovimi dispozicijami in tako zagotavljanje otrokove uspešnosti na
različnih ravneh in področjih.
Rezultati raziskave, ki sta jo izvedla Hoover-Dempsey in Sandler
(1997), so pokazali, da se v šolanje otrok vključujejo predvsem starši, ki so
prepričani, da s svojim vedenjem, načini ravnanja in vrednotami v odno
su do otrok pomembno vplivajo na otrokov razvoj. Starši, ki so prepriča
ni, da s svojo pomočjo pri otrokovem učenju, s posredovanjem vrednot in
154
pomembno vlogo za starše in njihove otroke tudi vzgojno-izobraževalne
institucije, ki družini pomagajo prehoditi varno pot otroka do odraslo
sti. Skozi celotno odraščanje so starši in otrok vpeti v proces šolanja, zato
mora sodelovanje med domom in šolo temeljiti na skupni skrbi za celovit,
kakovosten razvoj in napredek otroka ter mladostnika. To je profesional
na zaveza učiteljev do staršev in moralna ter čustvena zaveza staršev in uči
teljev do otrok (Intihar in Kepec, 2002: 17).
Pomen vključenosti staršev v šolanje otroka
Vključenost staršev ali, kot jo poimenujejo nekateri avtorji (Maccoby in
Martin, 1983; v Grolnick in Slowiaczek, 1994; Grolnick in Slowiaczek,
1994), vpletenost je opredeljena kot stopnja, na kateri se starši posvetijo
vlogi staršev in spodbujajo otrokov optimalni razvoj. Steinberg in drugi
(1992) vključenost staršev v šolanje otrok definirajo kot pomoč pri nalo
gah, če jih otroci za to prosijo, vključevanje v šolske programe, spremljanje
športnih in drugih dejavnosti in prireditev v šoli, pomoč pri izbiri izbir
nih vsebin in poznavanje mladostnikovih dosežkov v šoli. Hill in Taylor
(2004) opredeljujeta pojem vključenosti staršev v šolanje otroka kot vple
tenost staršev v delo šole in otrok, s katerim želijo prispevati k boljši učni
uspešnosti svojih otrok in s tem k njihovi boljši prihodnosti. Gonzalez-
DeHass in drugi (2005) opredeljujejo vključenost staršev v šolanje njiho
vih otrok kot vedenje, usmerjeno v otrokovo šolanje.
Pomerantz in drugi (2007) govorijo o dveh vrstah vključevanja star
šev v šolanje otroka: vključevanje doma in vključevanje v šoli. Vključevanje
v šoli predstavlja tisti del, ki zahteva neposredne stike staršev in učiteljev
oziroma šole, kot so: sodelovanje na roditeljskih sestankih in govorilnih
urah, prisostvovanje na šolskih prireditvah ali prostovoljno delo v šoli.
Med vključevanje staršev doma uvrščajo: zagotavljanje pogojev za otro
kovo učenje, pomoč pri opravljanju domačih nalog, pomoč otroku pri šol
skih zadolžitvah, svetovanje pri izbiranju izbirnih predmetov, odzivanje
na otrokovo nadaljnje izobraževalno prizadevanje in pogovor z otrokom o
šoli. Omenjeni avtorji različno opredeljujejo vključenost staršev v šolanje,
vendar je pri vseh skupni imenovalec težnja staršev k optimalnemu razvo
ju otroka in njihovo spodbujanje otroka k razvijanju sposobnosti v skladu
z otrokovimi dispozicijami in tako zagotavljanje otrokove uspešnosti na
različnih ravneh in področjih.
Rezultati raziskave, ki sta jo izvedla Hoover-Dempsey in Sandler
(1997), so pokazali, da se v šolanje otrok vključujejo predvsem starši, ki so
prepričani, da s svojim vedenjem, načini ravnanja in vrednotami v odno
su do otrok pomembno vplivajo na otrokov razvoj. Starši, ki so prepriča
ni, da s svojo pomočjo pri otrokovem učenju, s posredovanjem vrednot in
154