Page 152 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 152
šolsko polje, letnik xxix, številka 3–4

spoštovanje otroka (Rogge, 2004). Tudi Grün in Robben (2009) vidita
v postavljanju mej izraz spoštovanja, medsebojnega zbliževanja, globjega
odnosa ter izkazovanja ljubezni staršev do otroka. Prav tako je Juul (2008)
prepričan, da je otrok v okviru mej in pravil, ki mu jih postavljajo starši,
pripravljen sodelovati brez večjega uporništva. Je pa pomembno, da star­
ši vzporedno in skladno z odraščanjem postavljene meje in pravila spre­
minjajo. Tudi Pantley (2007) govori o pravilih kot o smernicah, ki otro­
ku pomagajo preprečiti nezaželeno vedenje. Kastelic in Mikulan (2004)
poudarjata, da je treba glede uporabe psihoaktivnih snovi otroku dopove­
dati, da so pravila glede prepovedi uživanja le-teh dokončna in se ne bodo
spremenila. Nadalje opozorita, da imajo, tako kot dobri in ljubeči odnosi v
družini ter jasna pravila, pomembno vlogo pri preprečevanju upor­ abe psi­
hoaktivnih snovi tudi vrednote v družini. Pravita, da se v družini privzga­
jajo pogledi na to, kakšno obnašanje je primerno in kakšno ne, ter kakšne
so posamezne vrednote. Prepričana sta, da je mladostnik, ki sprejme odlo­
čitev, da ne bo uporabljal psihoaktivnih snovi, to običajno sklenil zato, ker
je prepičan, da so te škodljive. Družinske in družbene vrednote so tiste, ki
dajejo otrokom oporo oziroma potrebno moč, da odklonijo psihoaktivno
snov takrat, ko so pred skušnjavo. Otrok s trdnimi družinskimi in druž­
benimi vrednotami ne bo popustil pred skušnjavo (ibid.).

Mladostništvo kot obdobje tveganega vedenja

Mladostništvo predstavlja obdobje, v katerem se posameznik sooča s šte­
vilnimi razvojnimi nalogami, izzivi in vprašanji (Dolenc, 2015: 178). Ule
(2008: 45) navaja, da je obdobje mladostništva stanje človekovega čustve­
nega in fizičnega spreminjanja, za katerega so značilni »viharji«. Tvegano
vedenje v obdobju mladostništva je običajen pojav, saj gre za vsakdanje
preizkušanje mej in iskanje samega sebe. Kot navaja Roškar (2009), veči­
na mladostnikov obdobje preživi brez hujših pretresov. Vedenje postane
ogrožajoče takrat, ko se prične v zgodnjem mladostništvu in ni omejeno
le na posamezne priložnosti ter je povezano z življenjskim stilom, ki je za
mladostnika neustrezen.

Mladostniki želijo v tem obdobju odrasti in prevzemati odgovor­
nosti, kar želijo tudi njihovi starši. Osamosvajanje mladostnika zahteva
vzpostavitev drugačnih odnosov v družini. Ti se morajo spremeniti to­
liko, da si mladostnik do neke mere pridobi enakopraven položaj s svoji­
mi starši. Z njimi ostaja še vedno čustveno povezan, a hkrati gre v smeri
razvoja neodvisnosti. Tako nastajajo s starostjo otroka tudi spremembe v
načinih starševske vključenosti v šolanje otroka, kar je posledica otroko­
vih potreb po samostojnosti (Allen et al., 2003) in dejanske starševske ne­
zmožnosti pomagati otroku zaradi višje šolske zahtevnosti, ki narašča s

150
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157