Page 70 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 70
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4

posameznimi regijami bolj podobni po SES. Rezultati kažejo, da se pri­
merjave povprečnih dosežkov v RI pismenosti med regijami ne bi bistve­
no spremenile, če bi učence »izenačili« glede na SES. Model je v regijah
pojasnil 2–15 odstotkov variance v dosežkih učencev na področju RI pis­
menosti.

Presenetljiva ugotovitev iz analize povezanosti dosežkov v RI pisme­
nosti in SES se nanaša na dosežke v Osrednjeslovenski regiji. SES je v tej
regiji med najvišjimi v državi. Podoben rezultat je bil dobljen tudi z anali­
zo SES iz podatkov raziskave PISA 2012 (Štraus, 2015) in na to kažejo tudi
podatki Statističnega urada o povprečnih plačah13 ter drugi tovrstni para­
metri. Glede na v uvodu predstavljene dosedanje raziskovalne ugotovitve
o povezanosti med dosežki učencev ter socialno-ekonomskim statusom
njihovih družin bi v tej regiji pričakovali višji povprečni dosežek učencev
v RI pismenosti. Naša analiza pa je pokazala, da je bil že ob nadpovprečni
ravni SES povprečni dosežek v Osrednjeslovenski regiji rangiran v sredini
regijskih primerjav, ob upoštevanju SES pa je raven dosežkov, ki bi jih pri­
čakovali za učence v tej regiji, če bi vsi imeli vrednost indeksa SES enako
slovenskemu povprečju, še nekoliko nižja.

Zanimiva je tudi ugotovitev, da je razpon povprečnih dosežkov v
RI pismenosti med regijami razmeroma majhen v primerjavi z razponom
povprečnih dosežkov v matematični pismenosti iz raziskave PISA 2012.
Kot smo že zapisali, je razpon med najvišjim in najnižjim povprečnim
dosežkom RI pismenosti med regijami manj kot tretjina skupnega stan­
dardnega odklona dosežkov v populaciji, medtem kot je pri matematič­
ni pismenosti v raziskavi PISA razpon med regijskimi povprečji približ­
no polovica skupnega standardnega odklona dosežkov v populaciji. Tudi
to nakazuje, da razlike med povprečnimi dosežki regij na področju RI pis­
menosti niso velike.

Glede na splošno znano povezanost dosežkov s socialno-ekonom­
skim ozadjem se tako odpira vprašanje o ozadju nekoliko drugačnih ugo­
tovitev v naši analizi. Še posebno bi bilo zanimivo raziskati vprašanje o
tistih morebitnih vzrokih, ki bi izhajali iz razlik v pristopih k poučevan­
ju in učenju na področju RI pismenosti v slovenskih regijah. Razlago bi
morda lahko iskali tudi v tem, da je bilo v zadnjem obdobju na področju
spodbujanja RI pismenosti v slovenskih šolah narejenih veliko projektov
(npr.: E-šolska torba, E-šolstvo, EUfolio, E-kompetence učiteljev …). Ne­
kateri izmed njih so se posebej osredotočili na šole v šibkejših socialno­
-ekonomskih regijah in področjih (npr. projekt Inovativna pedagogika 1:1
v luči kompetenc 21. stoletja). Prav tako se je veliko vlagalo v vzpostavitev

13 SURS, podatkovni portal: http://pxweb.stat.si/pxweb/Dialog/statfile2.asp.
68
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75