Page 18 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 18
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4
ski status učencev) in procese (npr. stališča učiteljev do uporabe IKT, raba
IKT doma).
Definicija računalniške in informacijske pismenosti v ICILS
Računalniška in informacijska pismenost predstavlja širok nabor znanja,
spretnosti in razumevanja, ki se uporabljajo za upravljanje in prenašanje
informacij med različnimi disciplinami.
V ICILS 2013 se uporablja naslednja definicija računalniške in infor
macijske pismenosti (Fraillon, Schulz in Ainley, 2013: str. 17):
Računalniška in informacijska pismenost se nanaša na sposobnost
posameznika, da uporablja računalnik za raziskovanje, ustvarjanje in spo
razumevanje, da lahko učinkovito sodeluje doma, v šoli, na delovnem mes
tu in v skupnosti.
ICILS meri naslednje veščine, ki so del računalniške in informacij
ske pismenosti:
– tehnične (temeljna sposobnost dela z računalniki oz. IKT),
– receptivne,
– produkcijske,
– sposobnost evalvacije (npr. iskanje po internetu) ter
– varno in etično rabo digitalnih informacij.
Konstrukt računalniške in informacijske pismenosti
Računalniška in informacijska pismenost združuje tehnične kompeten
ce in intelektualne sposobnosti. Pojem računalniške in informacijske
pism enosti je razdeljen na dva dela, vsak pa vsebuje posebne elemente in
aspekte. Prvi sklop se nanaša na zbiranje in upravljanje informacij. Vklju
čuje poznavanje in razumevanje uporabe računalnika, dostopa do infor
macij in vrednotenje ter upravljanje informacij. Drugi sklop se nanaša na
ustvarjanje in izmenjavo informacij. Vključuje preoblikovanje, oblikovan
je in izmenjavo informacij ter varno uporabo informacij.
Raziskovalna vprašanja
ICILS želi raziskati načine, v katerih mladi razvijajo računalniško in in
formacijsko pismenost, ki podpira njihovo sposobnost sodelovanja v di
gitalni dobi. Ključna raziskovalna vprašanja so torej: 1) konteksti, znot
raj katerih se razvija računalniška in informacijska pismenost, 2) dosežki
učencev na zahtevnostnih ravneh računalniške in informacijske pismeno
sti (Fraillon, Schulz in Ainley, 2013: str. 12). V nadaljevanju izpostavljamo
raziskovalna vprašanja in področja, na katera se slednja navezujejo (ibid.).
1) Kakšne so razlike med državami in znotraj držav v računalniški in
informacijski pismenosti učencev?
16
ski status učencev) in procese (npr. stališča učiteljev do uporabe IKT, raba
IKT doma).
Definicija računalniške in informacijske pismenosti v ICILS
Računalniška in informacijska pismenost predstavlja širok nabor znanja,
spretnosti in razumevanja, ki se uporabljajo za upravljanje in prenašanje
informacij med različnimi disciplinami.
V ICILS 2013 se uporablja naslednja definicija računalniške in infor
macijske pismenosti (Fraillon, Schulz in Ainley, 2013: str. 17):
Računalniška in informacijska pismenost se nanaša na sposobnost
posameznika, da uporablja računalnik za raziskovanje, ustvarjanje in spo
razumevanje, da lahko učinkovito sodeluje doma, v šoli, na delovnem mes
tu in v skupnosti.
ICILS meri naslednje veščine, ki so del računalniške in informacij
ske pismenosti:
– tehnične (temeljna sposobnost dela z računalniki oz. IKT),
– receptivne,
– produkcijske,
– sposobnost evalvacije (npr. iskanje po internetu) ter
– varno in etično rabo digitalnih informacij.
Konstrukt računalniške in informacijske pismenosti
Računalniška in informacijska pismenost združuje tehnične kompeten
ce in intelektualne sposobnosti. Pojem računalniške in informacijske
pism enosti je razdeljen na dva dela, vsak pa vsebuje posebne elemente in
aspekte. Prvi sklop se nanaša na zbiranje in upravljanje informacij. Vklju
čuje poznavanje in razumevanje uporabe računalnika, dostopa do infor
macij in vrednotenje ter upravljanje informacij. Drugi sklop se nanaša na
ustvarjanje in izmenjavo informacij. Vključuje preoblikovanje, oblikovan
je in izmenjavo informacij ter varno uporabo informacij.
Raziskovalna vprašanja
ICILS želi raziskati načine, v katerih mladi razvijajo računalniško in in
formacijsko pismenost, ki podpira njihovo sposobnost sodelovanja v di
gitalni dobi. Ključna raziskovalna vprašanja so torej: 1) konteksti, znot
raj katerih se razvija računalniška in informacijska pismenost, 2) dosežki
učencev na zahtevnostnih ravneh računalniške in informacijske pismeno
sti (Fraillon, Schulz in Ainley, 2013: str. 12). V nadaljevanju izpostavljamo
raziskovalna vprašanja in področja, na katera se slednja navezujejo (ibid.).
1) Kakšne so razlike med državami in znotraj držav v računalniški in
informacijski pismenosti učencev?
16