Page 15 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 15
e. klemenčič ■ iea icils ...

Evropsko unijo, kljub splošnemu načelo subsidiarnosti na tem področju.
Nenazadnje lahko slednje razberemo iz številnih strateških dokumentov
Evropske unije (tudi nacionalnih dokumentov), kot so npr. Memorandum
o vseživljenjskem učenju,4 Strategija vseživljenjskosti učenja v RS, Lisbon­
ska strategija, Strategija razvoja informacijske družbe itd. Nenazadnje
IKT predstavlja tudi eno od osmih ključnih kompetenc Evropske unije na
področju vseživljenjskega učenja. Memorandum o vseživljenjskem učenju
med drugim definira tudi nove temeljne veščine, ki so potrebne za aktivno
participacijo v družbi znanja in gospodarstvu, v realnem času in v virtual­
nih skupnostih ter demokraciji. Med drugim izpostavi, da so nekatere ve­
ščine nove, kot je npr. digitalna pismenost, nekatere pa postajajo za mnoge
pomembnejše, kot so bile v preteklosti, npr. tuji jeziki (2000: str. 10–11).5
Zanimivo je, da je pri opisu te kompetence/pismenosti najti tudi določene
nedoslednosti, slednje velja predvsem za prevod v slovenščino. Tako npr.
publikacija Ključne kompetence za vseživljenjsko učenje (Movit, b. l.) med
ključnimi kompetencami opisuje kompetence v informacijsko-komunika­
cijski tehnologiji in ne digitalno kompetenco, kot je opredeljena v izvirni­
ku. Sicer gre za logično izpeljavo, kajti tako za računalniško, informacijsko
in digitalno pismenost (ki se vendarle odraža v tej opisani kompetenci)
vel­ja osnovna tehnološka predpostavka, t. j. IKT.

Hiter razvoj računalniških in drugih informacijskih tehnologij je
spremenil okolje, v katerem mladi dostopajo do informacij, jih ustvarjajo
in delijo. Številne države, ki so spoznale in priznale imperativ digitalnih
tehnologij v vseh njihovih oblikah, priznavajo, da je treba državljane vzga­
jati in izobraževati v uporabi teh tehnologij, s čimer si bo družba zagoto­
vila ekonomsko in družbeno prihodnost, in sicer z znanjem o/in uporabi/
uporabo digitalnih tehnologij. Znotraj tega konteksta se postavlja mnogo
vprašanj glede učinkovitosti pouka in kako napreduje poučevanje na pod­
ročju digitalne pismenosti (Fraillon, Schulz in Ainley, 2013: str. 5).

Mednarodna raziskava računalniške in informacijske pismenosti
(ICILS) predstavlja prvo mednarodno raziskavo, ki preiskuje, kako učenci
razvijajo nabor znanj, razumevanj, stališč, dispozicij in spretnosti na pod­
ročju računalniške in informacijske pismenosti, za učinkovito sodelovanje
v digitalni dobi.6 Cilj raziskave je poročati o dosežkih učencev, ki naloge

4 Delovni program Komisije Evropske unije IU 2010, ki pomeni usklajeno izvajanje ciljev
Lizbonske strategije in zajema vse vidike vseživljenjskega učenja, je nastal na osnovi Mem-
oranduma vseživljenjskega učenja iz leta 2000 (Klemenčič, 2011; Klemenčič, 2012). V mon-
ografiji iz leta 2012 je predstavljen tudi kritični pogled na koncept vseživljenjskega učenja.

5 To še ne pomeni, da tradicionalna temeljna znanja, kot sta pismenost in numeričnost, niso
več pomembna (prav tam: 10).

6 Ne le, da uporablja računalnik za preverjanje določenih pismenosti; pri ICILS gre za ne­
posredno merjenje računalniške in informacijske pismenosti.

13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20