Page 14 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 14
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4

-naravoslovnega raziskovanja, kar sovpada z razvojem faze »družboslovne
perspektive komparativnega raziskovanja«. Opaziti je tudi večji pouda­
rek na znanju in/ali kompetencah (npr. področje informacijsko-komuni­
kacijske tehnologije (IKT) se je najprej primerjalno raziskovalo v smislu
opremljenosti šol, kasneje kot računalniška in informacijska pismenost)
(Klemenčič, 2015).1 Kot bi lahko dokazovala, skladno z razvojem različnih
področij in domen merjenja, seveda tudi z razvojem družb in njihovih ka­
rakteristik, merjenje na področju računalniške in informacijske pismeno­
sti ni nenavadna niti nepredvidljiva izbira. Da ne bi preveč zašla v tema­
tizacijo konceptov družb, v primeru tega članka »informacijske družbe
oziroma informacijskih družb«, kajti tako bi namreč morala začeti pre­
iskovati karakteristike družb nekaj desetletij nazaj, sprejmem raje tiste
predpostavke, ki so tematizacijam različnih konceptov skupne in ki se na­
vezujejo (le) na področje vzgoje in izobraževanja. Moj fokus se tako najprej
skrči na tehnologije in informacije v sodobni družbi, nato na informacij­
sko-komunikacijsko tehnologijo (IKT) v izobraževanju. Še vedno gre za
preobsežno tematiko, zato bom slednjo v nadaljevanju še bolj osredotoči­
la, in sicer na področje računalniške in informacijske pismenosti oziroma
natančneje, predstavila bom nekaj ključnih poudarkov Mednarodne raz­
iskave računalniške in informacijske pismenosti (IEA ICILS 2013 – Inter­
national Computer and Information Literacy Study).2

Računalniška in informacijska pismenost učencev

V zgodnjih osemdesetih letih prejšnjega stoletja so številni izobraževal­
ni sistemi (natančneje: šole) po svetu začeli v poučevanje vključevati tudi
računalniško tehnologijo; v poznih devetdesetih letih pa so se informa­
cijske in komunikacijske tehnologije združile ter postale stalni izobraže­
valni dejavnik sistemov v mnogih državah (Brečko in Vehovar, 2008: str.
5).3 Če so se prve raziskave osredotočale predvsem na dostop do tehnolo­
gije in njihovo uporabo v pedagoški praksi, vse do sedaj ni bilo mogoče
sledn­ jega povezati z dosežki učencev (vsaj na mednarodno primerljivi rav­
ni ne). Uporaba IKT v izobraževanju je tekom let postala ena od ključnih
prioritet tudi v Evropski uniji in v nacionalnih državah, ki se povezujejo v

1 ICT kot angleška različica kratice ima v angleškem jeziku dva pomena (pravilno rabo kratice
včasih tudi težko razberemo): Information-communication technology in information-computer tech-
nolog y.

2 Ne bom prestavljala posameznih podatkov. Le-ti so dostopni v mednarodnem poročilu, in
sicer v publikaciji Preparing for Life in a Digital Age (Fraillon, Ainley, Schulz, Friedman in Geb-
hardt, 2014), za namene analiz pa je dostopna tudi mednarodna baza ICILS 2013 (http://rms.
iea-dpc.org/, pod zavihkom ICILS 2013, b. l.)

3 Seveda ne smemo pozabiti na tovrstne raziskave na področju odrasle populacije, na indika-
torje razvitosti družb itd., a slednje ni predmet tega članka.

12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19