Page 172 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 172
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4

le boljše rezultate? Kurilsky in Hentschke (2003) podpirata vzpostavitev
pravega podjetniškega okolja, saj to spodbuja inovacije, izboljšanje kvalite­
te in ponudbe. Pri tem omenjata vprašanje t. i. socialne prisile, ki utrjuje
nove legalne oblike šolanja, oziroma, da bolj trde okoliščine šolam zagoto­
vijo razcvet podjetniškega vedenja v edukaciji. Te prisile v grobem grupi­
rata v povečanje povpraševanja in povečanje ponudbe – povečanje zahtev
v smislu večje kvalitete šol za študente. To je v bistvu proces, ko postajajo
naročniki in kupci storitev šolanja posamezniki v tržnem okolju namesto
prejšnjega enega naročnika – javne državne ali lokalne institucije.

Zanimivo je, da pogosto naletimo na paradoks povečanja nezado­
voljstva uporabnikov s spremembami v izobraževalni ponudbi, ki sicer po­
staja vse boljša in je po mnenju Hentschkeja (2009) premosorazmerna z
rastjo ekonomske vrednosti izobraževanja in privatizacijo ter podjetni­
štvom. Nezadovoljstvo s spremembami v izobraževalni ponudbi si avtor
razlaga na način, da je ponudba izobraževanja vse bogatejša in vse večja,
vendar pa premik od brezplačnega k plačanem šolanju povzroča težave pri
»uporabnikih« izobraževanja, saj za mnoge pomeni to prevelik strošek in
nezmožnost koriščenja, so pa zaradi zahtev po znanju na zaposlitvenem
trgu študentje (delavci) prisiljeni iti v te stroške, ki postajajo vse bolj nalož­
beni zadolžitveni sistem. To pomeni, da se obseg ponudbe izobraževanja
celo povečuje (Bornstein, 2007) na račun koristnikov, pri katerih nasta­
jajo »osebni finančni deficiti« in s tem zaostrena eksistenčna vprašanja.

Vlade držav EU vse bolj načrtujejo strategije za povečanje inovacij in
večje ponudbe v izobraževanju – na podlagi teh ugotovitev je tudi nastala
evropska Strategija izobraževanja. In kakšni so zamišljeni premiki v smis­
lu zagotavljanja ustreznega okolja za uresničitev? V tem dokumentu jih ne
najdemo, kar pa ne pomeni, da jih sicer ni v drugih dokumentih ali v dolo­
čenih delovanjih sistema države. »Kreiranje spodbudnega okolja« za rav­
nanja v smislu fleksibilnosti, inovacij, odgovornosti, kreativnosti se dogaja
že sedaj, če analiziramo nekatere procese, ne da bi se morda države zavest­
no odločale za take pristope; gre za postopno dvigovanje nedavčnih virov
za šolanje, s katerimi države nadomeščajo davčne vire. Če pogledamo vire
prihodkov za izobraževanje, ugotovimo, da se deleži državnega in javne­
ga financiranja v državah OECD zmanjšujejo,6 šole pa so prisiljene iskati
druge vire za svojo dejavnost bodisi v gospodinjstvu ali drugih organizaci­
jah v smislu pogodbenega izvajanja programov.

Podobne ugotovitve navaja tudi Hentschke (2009). Ko šole zaradi
preživetja vse bolj drsijo v tržno okolje, ki zahteva od njih podjetniško od­

6 Ta trend velja tudi za Slovenijo, vendar ni izrazit. Za Slovenijo je značilen visok delež javnih
šol (pozicija zgornje polovice v strukturi držav) in hkrati visok delež zasebnih sredstev
(OECD, 2012: str. 21).

170
   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177