Page 171 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 171
j. drobnič ■ podjetniške kompetence in vodenje šol ...

vse bolj zanimiva tema preučevanja, vendar ne v kontekstu »trdega« pod­
jetništva, ki je vezano na posel, finance in dobiček, pač pa v kontekstu
»mehkejših« izrazov, ki so bolj povezani s področjem vodenja ljudi. Vse
to bi lahko kazalo, da se pojavljajo premiki na področju vodenja šol z več­
jim poudarjanjem elementov podjetniškega vodenja, ki jih povezujemo z
usmeritvami v aktualni Strategiji izobraževanja.

S takšnimi ugotovitvami bi se verjetno strinjala večina tistih, ki de­
lujejo na področju šolstva. Sprašujemo pa se, v kakšnem obsegu in kakšne
so primerne mere podjetniških pristopov na polju obveznega šolanja. Iz­
kazalo se je namreč, da je uvajanje nekaterih elementov podjetniškega vo­
denja potrebno in nujno, saj povečuje uspešnost in učinkovitost šol. Če
je podjetniški karakter zaželen v šolstvu, potem se lahko vprašamo tako
kot Hentschke (2009), ali naj potem začnejo sedanji vodje šole uveljavlja­
ti osebno vizijo šole, osebno vodenje in osebno identifikacijo z javno šolo,
kot sicer počno v zasebnih šolah oziroma podjetjih.

Vprašanje bi lahko zastavili tudi drugače: Ali bi dosegli procese ino­
vativnosti, kreativnosti, prožnega odzivanja, upoštevanja želja posamezni­
kov in drugih nespornih ciljev v izobraževanju na podlagi klasičnega ad­
ministrativnega vodenja šol? S kakšnimi posegi bi to dosegli, če je nujno
za zagotovitev potrebnih sprememb, ki so postavljene v strategijah šolanja
v evropskih državah? To, da se pojavljajo težnje za šolo, ki ima navedene
kvalitetne atribute, je postavila v svoji Strategiji izobraževanja in progra­
mih tudi EU, ni pa navedeno, kakšne okoliščine ali spodbude so potrebne,
da se bodo cilji tudi stvarno dosegli in ne bodo ostali na deklarativni rav­
ni. Glede na to lahko sklepamo, da se pojavljajo določene okoliščine tudi v
Sloveniji, ki generirajo ukvarjanje s podjetniškim vodenjem in se odslika­
vajo tudi skozi pogostost pojavljanja izrazov podjetniškega voden­ja v slo­
venski bibliografiji. In ker pogostost pojavljanja v slovenski bibliografiji
narašča, bi lahko sklepali, da se zanimanje za reševanje vprašanja vodenja
šol na podjetniški način povečuje. Če smo še bolj natančni, lahko sklepa­
mo, da podjetniško vodenje v šolstvu vse bolj razumejo skozi »mehkejše«
atribute, kot so avtonomnost, vizija, etično vodenje, mrežno povezovanje,
odgovornost in inovativnost, ter manj skozi vodenje, ki se povezuje z do­
bičkom, komercialo in splošnim razumevanjem podjetništva. Zato lahko
govorimo o okoliščinah, ki očitno spodbujajo to smer razmišljanja pri vo­
denju šol, se pa lahko vprašamo, ali bi to zadostovalo za razvojne cilje, ki
so zapisani v Strategiji izobraževanja, ali pa bi bili potrebni kakšni drugi
ukrepi.

Tu gre predvsem za vprašanje izvedljivosti – ali je treba za spremem­
be zagotoviti dodatno spodbude za premike v šolstvu. Je treba spremeniti
tudi okolje, v katerem bodo šole delovale bolj odzivno, hitreje, zagotavlja­

169
   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176