Page 147 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 147
t. potočnik mesarić, a. kramberger ■ razvoj univerze ...

no zmanjšal. Do konca srednjega veka se je tri četrtine vseh študentov vpi­
salo na univerzo kar v svoji regiji, mobilni so bili le še tisti, ki so si izrecno
želeli vpisati na posamezno ugledno univerzo ali pa discipline, ki so jo že­
leli poslušati in jo študirati, na njim najbližji univerzi niso poučevali (Rid­
der-Symoens, 1992: str. 287). Gürüz (2011: str. 155) dodaja, da so univerze
postale bolj aristokratske ustanove in da je študij v tujini postal privilegij
le za sinove aristokratov in sinove nastajajočega razreda urbanih intelek­
tualcev, bogatih trgovcev ter veleposestnikov. Revnejši študenti so v veliki
meri morali obiskovati cenejše domače ali regionalne univerze. Prehod od
začetnega internacionalizma k regionalizmu je najočitnejši ob koncu 14.
in predvsem v 15. stoletju, ko je vsaka cerkvena ali politična entiteta skuša­
la zadržati študente na »svoji« univerzi, zavoljo ohranitve intelektualne­
ga in ideološkega usposabljanja za svoje potrebe, želeli pa so tudi prepreči­
ti beg možganov (Ridder–Symoens, 1992).

Šele pod vplivom humanizma, predvsem v prvih desetletjih 16. sto­
letja (do reformacije), so študentske migracije ponovno oživele; Hilde de
Ridder-Symoens (1996: str. 418) jih imenuje »zlata leta potujočih učenja­
kov«.
Izvoz visokošolskih sistemov
Na podlagi evropskega kolonialnega osvajanja so se prenašali tudi univer­
zitetni modeli (iz metropol v osvojene province) in vsiljevali načine or­
ganizacije univerze in poučevanja, kar de Wit (2002) imenuje »akadem­
ski kolonializem« in »akademski imperializem«. Scott (1998: str. 124) o
izvozih visokošolskih sistemov kot o obliki internacionalizacije razmišlja
podobno. Ker pa bi tak način težko razumeli kot prostovoljno integracijo
mednarodne in interkulturne dimenzije visokega šolstva, prej gre za pod­
rejanje, ga označuje z enakim terminom kot de Wit oz. podobno kot Gil­
bert (v Altbach, 2007: str. 28) »tradicija hlapčevstva v akademskem pokli­
cu držav v razvoju«.

Kot opisujejo Roberts, Rodrigues Cruz in Herbst (1996), lahko do
konca 18. stoletja najdemo izvožene modele evropskih univerz in drugih
visokošolskih zavodov v Severni, Srednji in Južni Ameriki. Altbach in Sel­
varatnam (v de Wit, 2002: str. 7) opisujeta ta pojav za Azijo. Visokošolsko
izobraževanje v Latinski Ameriki je bilo, in je še vedno v veliki meri, na­
rejeno po vzoru visokega šolstva na Iberskem polotoku. Visokošolsko iz­
obraževanje v Indiji in v drugih azijskih, afriških, karibskih in severnoa­
meriških državah, ki so pripadale britanskemu imperiju, je bilo osnovano
po vzoru britanskega visokega šolstva. Na enak način so bile azijske, afri­
ške, karibske in severnoameriške univerze v nekdanjih francoskih koloni­
jah zgrajene v skladu s strukturo francoskega visokega šolstva.

145
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152