Page 146 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 146
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4

verze, in jim tudi pomagali do finančnih sredstev. Tako se je sistem med­
narodnega (so)financiranja razvil z migracijami profesorjev in študentov v
tuje dežele (Kramberger, 2009).

Sistem mednarodnega sofinanciranja se je skupaj z mobilnostjo do
današnjega časa močno omejil predvsem z nastankom nacionalnih držav,
kar lahko sklepamo iz zgodovinskih dejstev. Države so svoje kadre izo­
braževale na svojih univerzah, tujce in druge univerze pa so oblasti (vča­
sih tudi nacionalno ustoličeno akademsko osebje) doživljale v najboljšem
primeru kot tekmece, v najslabšem pa kot vir nasprotujočih idej njihovi
(nacionalni) ideologiji. Vojne vihre so državne interese običajno fokusira­
le stran od izobraževanja. V času po drugi svetovni vojni, ko so bile oko­
liščine zopet bolj naklonjene reinternacionalizaciji, so oživeli tudi sistemi
mednarodnega sofinanciranja (Erasmus).

Kombinacija vseh elementov je študentom in akademskemu oseb­
ju omogočala, da so prosto prehajali med univerzami in prosto prenaša­
li znanje po celotni krščanski Evropi, ne da bi se srečevali s težavami, ki so
jih imeli z nastankom nacionalnih držav. Profesorje je največkrat oviralo
njihovo poreklo oziroma etnični izvor, študenti pa imajo danes probleme
s priznavanjem opravljenih obveznosti.

Prispevek mednarodno mobilnih študentov se pogosto podcenju­
je, če ga primerjamo z mobilnostjo profesorjev, pa to ni prav. Študenti so
poleg akademskega znanja s seboj domov prinašali tudi celo vrsto novih
izkušenj, idej, mnenj in političnih načel ter pogledov, prinesli pa so tudi
rokopise in kasneje tiskane knjige. Hilde De Ridder-Symoens (1992: str.
302–303) meni, da so bile »posledice akademskega romanja seveda v po­
polnem nesorazmerju s številčno nepomembnim številom študentov mi­
grantov«. Zonta (2006: 33) npr. meni, da je »mobilnost študentov bila
dejavnik na evropski ravni pri ustanovitvi in širjenju univerz in pojavu
akademske kulture«. Vpliv migracij študentov se je čutil tudi v drugih
smereh; H. De Ridder-Symoens (1996: str. 446) poudarja pomen mobil­
nosti študentov pri širjenju reformacije v Evropi, Kramberger (2009: str.
65) pa dodaja, da »internacionalizacija univerz in iz nje izhajajoča medna­
rodna diseminacija novih spoznanj (pa) ni bila pomembna le v ožjem aka­
demskem smislu, marveč je bila pomemben dejavnik širšega urbanistične­
ga razvoja srednjeveških in zgodnjerenesančnih mest«.

Pri izbiranju univerze so študenti na prvo mesto dajali discipline, ki
so jih želeli preučevati, in ugled univerze, sledila pa je geografska dostop­
nost in drugi razlogi, kot so možnosti štipendij, prometne povezave. Z
ustanovitvami dodatnih univerz v 14. in 15. stoletju se je mobilnost skoraj­
da ustavila, saj so praktično vsi pomembni centri tedanje Evrope že imeli
univerze, zato se je prejšnji problem geografske dostopnosti univerz moč­

144
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151