Page 116 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 116
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4
hove dosežke ključna komponenta učitelj in njegov pedagoški pristop pri
izbiri in uporabi IKT. Poleg tega pa izboljšani (izobraževalni) dosežki, ki
jih lahko zaznamo z višjimi ocenami na različnih predmetnih področjih,
niso edini učinek, ki naj bi ga prinašala uporaba IKT. Učinke IKT priča
kujemo na področju izboljšanja veščin, ki so pomembne za delovanje v da
našnji družbi, na primer: kritično mišljenje, reševanje problemov, kreativ
nost in inovacije, komunikacije in IKT kompetence (Cabrol in Severin,
2009). Izboljšanje teh veščin pa (posledično) lahko privede tudi do izbolj
šanih izobraževalnih dosežkov.
Okviri za merjenje učinkov
Za merjenje učinkov IKT v izobraževanju je bilo izdelanih nekaj koncep
tualnih teoretskih okvirov, ki so v podporo obliki, implementaciji, sprem
ljanju in evalvaciji procesov, kjer je IKT vključena v izobraževalni proces
(npr. Newhouse, 2002; Cabrol in Severin, 2009; Kikis, Scheuerman in
Villalba, 2009; Erstad 2009; Bilbao-Osorio in Pedro, 2009). Okviri ima
jo nekatere podobnosti: vsi obravnavajo učinke na vsaj dveh nivojih, prav
tako imajo nekatere skupne elemente oziroma področja merjenja (infra
struktura, viri, kurikulum, politike, IKT kompetence učiteljev, poučeva
nje in izobraževanje). Predvideni učinki oziroma cilji uporabe IKT so si
v omenjenih okvirih podobni in med drugim vključujejo: pridobivanje
kompetenc, izboljšane dosežke učencev in spremembe pedagoških praks.
Slabost omenjenih okvirov pa je ta, da so precej kompleksni in predvsem
teoretski ter ne omogočajo v celoti aplikacije na konkretne podatke. Okvi
re povzemamo v Tabeli 1.
Tabela 1: Teoretski okviri merjenja učinkov IKT na izobraževanje.
Model Elementi/področja Nivo Učinki IKT
spremljanja Delovanje organizacije, učenje
učencev, tehnološka pismenost
Šolske strategije,
IKT-opremljenost Spremembe praks, vključevanje
Newhouse 2002 šol, IKT-sposobnosti Mezo, mikro učencev, dosežek učencev, veščine
Izboljšanje enakosti, spodbujanje
učiteljev, učno okolje učinkovitosti, vseživljenjsko uče-
nje, ključne kompetence, moderni-
Infrastruktura, viri, Mezo, mikro zacija izobraževanja, zaposljivost
Cabrol in Severin izobraževanje, pod-
2009 pora, menedžment,
trajnost
Kikis in drugi Politike, viri, kuriku- Makro, mezo, mi-
2009 lum, organizacija, po- kro
učevanje, učenje
114
hove dosežke ključna komponenta učitelj in njegov pedagoški pristop pri
izbiri in uporabi IKT. Poleg tega pa izboljšani (izobraževalni) dosežki, ki
jih lahko zaznamo z višjimi ocenami na različnih predmetnih področjih,
niso edini učinek, ki naj bi ga prinašala uporaba IKT. Učinke IKT priča
kujemo na področju izboljšanja veščin, ki so pomembne za delovanje v da
našnji družbi, na primer: kritično mišljenje, reševanje problemov, kreativ
nost in inovacije, komunikacije in IKT kompetence (Cabrol in Severin,
2009). Izboljšanje teh veščin pa (posledično) lahko privede tudi do izbolj
šanih izobraževalnih dosežkov.
Okviri za merjenje učinkov
Za merjenje učinkov IKT v izobraževanju je bilo izdelanih nekaj koncep
tualnih teoretskih okvirov, ki so v podporo obliki, implementaciji, sprem
ljanju in evalvaciji procesov, kjer je IKT vključena v izobraževalni proces
(npr. Newhouse, 2002; Cabrol in Severin, 2009; Kikis, Scheuerman in
Villalba, 2009; Erstad 2009; Bilbao-Osorio in Pedro, 2009). Okviri ima
jo nekatere podobnosti: vsi obravnavajo učinke na vsaj dveh nivojih, prav
tako imajo nekatere skupne elemente oziroma področja merjenja (infra
struktura, viri, kurikulum, politike, IKT kompetence učiteljev, poučeva
nje in izobraževanje). Predvideni učinki oziroma cilji uporabe IKT so si
v omenjenih okvirih podobni in med drugim vključujejo: pridobivanje
kompetenc, izboljšane dosežke učencev in spremembe pedagoških praks.
Slabost omenjenih okvirov pa je ta, da so precej kompleksni in predvsem
teoretski ter ne omogočajo v celoti aplikacije na konkretne podatke. Okvi
re povzemamo v Tabeli 1.
Tabela 1: Teoretski okviri merjenja učinkov IKT na izobraževanje.
Model Elementi/področja Nivo Učinki IKT
spremljanja Delovanje organizacije, učenje
učencev, tehnološka pismenost
Šolske strategije,
IKT-opremljenost Spremembe praks, vključevanje
Newhouse 2002 šol, IKT-sposobnosti Mezo, mikro učencev, dosežek učencev, veščine
Izboljšanje enakosti, spodbujanje
učiteljev, učno okolje učinkovitosti, vseživljenjsko uče-
nje, ključne kompetence, moderni-
Infrastruktura, viri, Mezo, mikro zacija izobraževanja, zaposljivost
Cabrol in Severin izobraževanje, pod-
2009 pora, menedžment,
trajnost
Kikis in drugi Politike, viri, kuriku- Makro, mezo, mi-
2009 lum, organizacija, po- kro
učevanje, učenje
114