Page 115 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 115
b. n. brečko ■ merjenje učinkov ikt na nivoju učiteljev
Učinki na nivoju učiteljev
IKT sama po sebi ne spreminja pedagoških praks, učitelji so tisti, ki jih
spreminjajo in rekonstruirajo z učenci (Somekh, 2008), oziroma, kot pra
vi Lehtinen (2006), tehnologija sama po sebi ne vpliva na poučevanje in
učenje, pač pa način in namen uporabe le-te.
Ko govorimo o učinku IKT na učitelje, ga moramo razumeti pred
vsem kot učinek, ki se odraža na njihovih pedagoških praksah. Učinek
IKT na učitelje je predvsem v tem, kako bodo tehnologijo in njene mož
nosti uporabljali pri poučevanju (Law, Pelgrum, Plomp, 2008).
Orlando (2014) izpostavlja štiri kategorije sprememb v pedagoških
praksah učiteljev: 1) spremembe v znanju – učiteljevo poznavanje digital
ne tehnologije kot učnega vira, 2) spremembe v organizaciji učenja – novi
procesi, ki jih uvajajo učitelji za podporo razvoja poučevanja s tehnologijo,
3) spremembe pedagoških praks – nove strategije poučevanja, vsebina ku
rikula, organizacija razreda ter viri, ki jih učitelji vključujejo v poučevanje
z IKT, in 4) spremembe v temeljnem pristopu – temeljne spremembe v ra
zumevanju učnega procesa.
Poleg značilnosti šole (skupna vizija, podpora vodstva) je bistvene
ga pomena tudi učiteljeva pripravljenost za integracijo IKT v poučevanje.
Več študij je pokazalo, da pozitiven odnos do tehnologije in prepričanje,
da tehnologija lahko pomaga tako učiteljem kot učencem, pozitivno vpli
vata na integracijo IKT v pedagoške prakse (npr. Teo, 2008; Tondeur et
al., 2008; Demirci, 2009). Prav tako imajo učitelji z boljšimi digitalnimi
kompetencami večjo samozavest pri uporabi tehnologije in so bolj naklon
jeni uporabi IKT v pedagoškem procesu (Tondeur et al., 2008).
Da učitelji lahko pričnejo z integracijo IKT v poučevanje (mikroni
vo), morajo biti torej izpolnjeni nekateri pogoji na mezonivoju (skupna vi
zija, vključenost učiteljev v načrtovanje, vloga vodstva, izobraževanje uči
teljev, šolska kultura ter podpora učiteljem). Ko so ti pogoji izpolnjeni,
lahko učinek IKT na učitelje pričakujemo na naslednjih področjih: raba
IKT pri poučevanju, spremenjene pedagoške prakse, povečana motivaci
ja, povečana učinkovitost in sodelovanje, specifične rabe IKT in izboljša
ne učiteljeve kompetence.
Učinek IKT na učence
Ko govorimo o učencih, bi si seveda najbolj želeli jasnega in očitnega (ter
lahko merljivega) vpliva IKT na izboljšanje učnih dosežkov. Vendar to ni
tako preprosto, saj je treba razumeti, da je IKT le eden od medijev, ki se
uporabljajo v izobraževalnem procesu. Podobno kot knjiga oziroma učbe
nik sam po sebi ne more izboljšati učnih dosežkov, ga ne more niti IKT.
Kot ugotavlja Cox s soavtorji (2007), je pri učinkih IKT na učence in nji
113
Učinki na nivoju učiteljev
IKT sama po sebi ne spreminja pedagoških praks, učitelji so tisti, ki jih
spreminjajo in rekonstruirajo z učenci (Somekh, 2008), oziroma, kot pra
vi Lehtinen (2006), tehnologija sama po sebi ne vpliva na poučevanje in
učenje, pač pa način in namen uporabe le-te.
Ko govorimo o učinku IKT na učitelje, ga moramo razumeti pred
vsem kot učinek, ki se odraža na njihovih pedagoških praksah. Učinek
IKT na učitelje je predvsem v tem, kako bodo tehnologijo in njene mož
nosti uporabljali pri poučevanju (Law, Pelgrum, Plomp, 2008).
Orlando (2014) izpostavlja štiri kategorije sprememb v pedagoških
praksah učiteljev: 1) spremembe v znanju – učiteljevo poznavanje digital
ne tehnologije kot učnega vira, 2) spremembe v organizaciji učenja – novi
procesi, ki jih uvajajo učitelji za podporo razvoja poučevanja s tehnologijo,
3) spremembe pedagoških praks – nove strategije poučevanja, vsebina ku
rikula, organizacija razreda ter viri, ki jih učitelji vključujejo v poučevanje
z IKT, in 4) spremembe v temeljnem pristopu – temeljne spremembe v ra
zumevanju učnega procesa.
Poleg značilnosti šole (skupna vizija, podpora vodstva) je bistvene
ga pomena tudi učiteljeva pripravljenost za integracijo IKT v poučevanje.
Več študij je pokazalo, da pozitiven odnos do tehnologije in prepričanje,
da tehnologija lahko pomaga tako učiteljem kot učencem, pozitivno vpli
vata na integracijo IKT v pedagoške prakse (npr. Teo, 2008; Tondeur et
al., 2008; Demirci, 2009). Prav tako imajo učitelji z boljšimi digitalnimi
kompetencami večjo samozavest pri uporabi tehnologije in so bolj naklon
jeni uporabi IKT v pedagoškem procesu (Tondeur et al., 2008).
Da učitelji lahko pričnejo z integracijo IKT v poučevanje (mikroni
vo), morajo biti torej izpolnjeni nekateri pogoji na mezonivoju (skupna vi
zija, vključenost učiteljev v načrtovanje, vloga vodstva, izobraževanje uči
teljev, šolska kultura ter podpora učiteljem). Ko so ti pogoji izpolnjeni,
lahko učinek IKT na učitelje pričakujemo na naslednjih področjih: raba
IKT pri poučevanju, spremenjene pedagoške prakse, povečana motivaci
ja, povečana učinkovitost in sodelovanje, specifične rabe IKT in izboljša
ne učiteljeve kompetence.
Učinek IKT na učence
Ko govorimo o učencih, bi si seveda najbolj želeli jasnega in očitnega (ter
lahko merljivega) vpliva IKT na izboljšanje učnih dosežkov. Vendar to ni
tako preprosto, saj je treba razumeti, da je IKT le eden od medijev, ki se
uporabljajo v izobraževalnem procesu. Podobno kot knjiga oziroma učbe
nik sam po sebi ne more izboljšati učnih dosežkov, ga ne more niti IKT.
Kot ugotavlja Cox s soavtorji (2007), je pri učinkih IKT na učence in nji
113