Page 115 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 115
b. n. brečko ■ merjenje učinkov ikt na nivoju učiteljev

Učinki na nivoju učiteljev
IKT sama po sebi ne spreminja pedagoških praks, učitelji so tisti, ki jih
spreminjajo in rekonstruirajo z učenci (Somekh, 2008), oziroma, kot pra­
vi Lehtinen (2006), tehnologija sama po sebi ne vpliva na poučevanje in
učenj­e, pač pa način in namen uporabe le-te.

Ko govorimo o učinku IKT na učitelje, ga moramo razumeti pred­
vsem kot učinek, ki se odraža na njihovih pedagoških praksah. Učinek
IKT na učitelje je predvsem v tem, kako bodo tehnologijo in njene mož­
nosti uporabljali pri poučevanju (Law, Pelgrum, Plomp, 2008).

Orlando (2014) izpostavlja štiri kategorije sprememb v pedagoških
praksah učiteljev: 1) spremembe v znanju – učiteljevo poznavanje digital­
ne tehnologije kot učnega vira, 2) spremembe v organizaciji učenja – novi
procesi, ki jih uvajajo učitelji za podporo razvoja poučevanja s tehnologijo,
3) spremembe pedagoških praks – nove strategije poučevanja, vsebina ku­
rikula, organizacija razreda ter viri, ki jih učitelji vključujejo v poučevanje
z IKT, in 4) spremembe v temeljnem pristopu – temeljne spremembe v ra­
zumevanju učnega procesa.

Poleg značilnosti šole (skupna vizija, podpora vodstva) je bistvene­
ga pomena tudi učiteljeva pripravljenost za integracijo IKT v poučevanje.
Več študij je pokazalo, da pozitiven odnos do tehnologije in prepričanje,
da tehnologija lahko pomaga tako učiteljem kot učencem, pozitivno vpli­
vata na integracijo IKT v pedagoške prakse (npr. Teo, 2008; Tondeur et
al., 2008; Demirci, 2009). Prav tako imajo učitelji z boljšimi digitalnimi
kompetencami večjo samozavest pri uporabi tehnologije in so bolj naklon­
jeni uporabi IKT v pedagoškem procesu (Tondeur et al., 2008).

Da učitelji lahko pričnejo z integracijo IKT v poučevanje (mikroni­
vo), morajo biti torej izpolnjeni nekateri pogoji na mezonivoju (skupna vi­
zija, vključenost učiteljev v načrtovanje, vloga vodstva, izobraževanje uči­
teljev, šolska kultura ter podpora učiteljem). Ko so ti pogoji izpolnjeni,
lahko učinek IKT na učitelje pričakujemo na naslednjih področjih: raba
IKT pri poučevanju, spremenjene pedagoške prakse, povečana motivaci­
ja, povečana učinkovitost in sodelovanje, specifične rabe IKT in izboljša­
ne učiteljeve kompetence.
Učinek IKT na učence
Ko govorimo o učencih, bi si seveda najbolj želeli jasnega in očitnega (ter
lahko merljivega) vpliva IKT na izboljšanje učnih dosežkov. Vendar to ni
tako preprosto, saj je treba razumeti, da je IKT le eden od medijev, ki se
uporabljajo v izobraževalnem procesu. Podobno kot knjiga oziroma učbe­
nik sam po sebi ne more izboljšati učnih dosežkov, ga ne more niti IKT.
Kot ugotavlja Cox s soavtorji (2007), je pri učinkih IKT na učence in nji­

113
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120