Page 114 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 114
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4
rabo IKT (npr. socialno ozadje, motivacija, kompetence učencev, kompe­
tence učiteljev).

Gre za področje preučevanja, kjer je treba izpostaviti najmanj tri
ključne deležnike – šolo (pri tem šolo razumemo kot živ organizem), uči­
telje in učence, kjer lahko opazujemo učinke IKT, prav tako pa opazuje­
mo povezanost posameznih nivojev. Pri tem pa je nacionalni nivo tisti, ki
zagotavlja, da do sprememb (tako na mezo- kot mikronivoju) lahko pride.
Na tem mestu predstavimo nivoje, povezave oziroma odvisnosti med nji­
mi ter potencialne učinke IKT, kot izhajajo iz literature.
Povezanost nivojev in potencialni učinki
Nacionalni nivo predstavlja širše (makro) okolje, ki ustvarja pogoje za ino­
vativnost in omogoča, da se lahko zgodijo spremembe. Na tem nivoju pre­
učujemo, kako država definira pomembnost IKT, ali ima država strategi­
je, ki omogočajo in spodbujajo integracijo IKT v izobraževanje, kako je
uporaba zapisana v učnih načrtih ter ali in kako je zagotovljeno financi­
ranje.
Učinki na nivoju šole
Vpliv IKT na šole je viden v obliki fizične strukture šole, organizaci­
je šole ter politik in praks šole (Tondeur, Devos, Van Houtte, van Braak
in Valcke, 2009). Organizacijski vidik poudarja tudi Shah (2014), ko pre­
učuje vpliv informacijskih sistemov na vodenje in organizacijo šole – iz­
postavlja pozitivne učinke na upravljanje in vodenje, vključno z izboljšano
dostopnostjo do informacij, boljšo izkoriščenost šolskih virov, zmanjšan­
je obsega dela in boljše upravljanje s časom. Informacijski sistemi zagotav­
ljajo učiteljem in podpornim šolskim službam informacije, potrebne za
načrtovanje, oblikovaje politik in evalvacije. Shah (2014) meni, da so in­
formacijski sistemi spremenili šolsko upravljanje na področju vodenja, od­
ločanja, delovnih obremenitev, upravljanja s človeškimi viri, komunikaci­
je in načrtovanja.

Ključno vlogo pri vpeljevanju sprememb ima vodstvo šole oziroma
ravnatelj, po eni strani je vzor, po drugi strani pa tisti, ki omogoča integra­
cijo IKT v pedagoški proces učiteljev (Fullan 2007; Ghavifekr, Afshari,
Siraj, Seger, 2013). Kot vodja sprememb mora ravnatelj (vodstvo šole) spod­
bujati kreativnost, odprtost in omogočati pogoje za vpeljevanje tehnologi­
je v izobraževalni proces (Ghavifekr et al., 2013). Če uporabe IKT ne pod­
pira in spodbuja šola (vodstvo), ki v našem primeru predstavlja mezon­ ivo,
bo tudi na mikronivoju, se pravi na nivoju učiteljev, težko prišlo do spre­
memb.

112
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119