Page 54 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 54
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2
Slika 8: Zaznava čustvena opora učitelja s strani učencev.
Če bodo učenci čutili, da učitelj verjame vanje, da se pri pouku lahko
dobro odrežejo, da jim prisluhne in da jih razume, potem bodo učitelja
prosili za pomoč prej, kot če ne čutijo take opore (Pitzer in Skinner, 2017;
Puklek Levpušček in Zupančič, 2009). Pri tem večina slovenskih učencev
sporoča, da imajo občutek čustvene podpore s strani učitelja. Kar dve tret
jini učencev se strinjata in popolnoma strinjata, da jim učitelj vliva zaupa
nje, da lahko dobro delajo (64,5 %), da jih učitelj razume (68 %) in tudi, da
jim je pripravljen prisluhniti (60,8 %). Kot lahko zaključimo iz teh rezulta
tov, verjetno ne gre iskati manjše učne opore učiteljev slovenščine v manj
ši čustveni podpori učencem, pač pa verjetno v drugih dejavnikih – npr. v
že omenjeni ciljni usmerjenosti učencev v predstavitev lastnih zmožnosti
oz. v izogibanje izkazovanja lastnih nezmožnosti in zaščito lastne samo
podobe (Elliot in Church, 1997). V izrazito storilnostno naravnanih šol
skih kulturah, kakršna naša je (še zlasti v gimnazijskih programih), kjer so
visoke ocene pokazatelj sposobnosti in vrednosti učenca, se učenci pri uč
nih nalogah osredotočijo predvsem na to, kako pridobiti ugodno mnenje
o svojih zmožnostih s strani drugih (Dweck in Leggett, 1988).
Model analize poti za države OECD kaže povezanost treh zaznanih
značilnosti učiteljev slovenščine (entuziazem, podpora in povratna infor
macija) v povezavi z bralno zavzetostjo oz. motivacijo učencev (OECD,
2019b: str. 104). Vse povezave so pomembne s srednjimi napovednimi ko
eficienti (entuziazem 0,53; podpora 0,43 in povratne informacije 0,47). To
pomeni, da če se posamezna učiteljeva značilnost poveča za en standard
ni odklon, se bralna zavzetost učenca poveča za 0,53/0,43/0,47 standard
nega odklona. Zato velja v nadaljnjih sekundarnih analizah slovenskih
rezultatov namesto parcialnih povezav med posameznimi spremenljivka
mi pri učencih in učiteljih oblikovati napovedni model, ki bo zajel tako
52
Slika 8: Zaznava čustvena opora učitelja s strani učencev.
Če bodo učenci čutili, da učitelj verjame vanje, da se pri pouku lahko
dobro odrežejo, da jim prisluhne in da jih razume, potem bodo učitelja
prosili za pomoč prej, kot če ne čutijo take opore (Pitzer in Skinner, 2017;
Puklek Levpušček in Zupančič, 2009). Pri tem večina slovenskih učencev
sporoča, da imajo občutek čustvene podpore s strani učitelja. Kar dve tret
jini učencev se strinjata in popolnoma strinjata, da jim učitelj vliva zaupa
nje, da lahko dobro delajo (64,5 %), da jih učitelj razume (68 %) in tudi, da
jim je pripravljen prisluhniti (60,8 %). Kot lahko zaključimo iz teh rezulta
tov, verjetno ne gre iskati manjše učne opore učiteljev slovenščine v manj
ši čustveni podpori učencem, pač pa verjetno v drugih dejavnikih – npr. v
že omenjeni ciljni usmerjenosti učencev v predstavitev lastnih zmožnosti
oz. v izogibanje izkazovanja lastnih nezmožnosti in zaščito lastne samo
podobe (Elliot in Church, 1997). V izrazito storilnostno naravnanih šol
skih kulturah, kakršna naša je (še zlasti v gimnazijskih programih), kjer so
visoke ocene pokazatelj sposobnosti in vrednosti učenca, se učenci pri uč
nih nalogah osredotočijo predvsem na to, kako pridobiti ugodno mnenje
o svojih zmožnostih s strani drugih (Dweck in Leggett, 1988).
Model analize poti za države OECD kaže povezanost treh zaznanih
značilnosti učiteljev slovenščine (entuziazem, podpora in povratna infor
macija) v povezavi z bralno zavzetostjo oz. motivacijo učencev (OECD,
2019b: str. 104). Vse povezave so pomembne s srednjimi napovednimi ko
eficienti (entuziazem 0,53; podpora 0,43 in povratne informacije 0,47). To
pomeni, da če se posamezna učiteljeva značilnost poveča za en standard
ni odklon, se bralna zavzetost učenca poveča za 0,53/0,43/0,47 standard
nega odklona. Zato velja v nadaljnjih sekundarnih analizah slovenskih
rezultatov namesto parcialnih povezav med posameznimi spremenljivka
mi pri učencih in učiteljih oblikovati napovedni model, ki bo zajel tako
52