Page 50 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 50
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2
Tabela 3: Povezanost med motiviranostjo za branje in entuziazmom
učitelja slovenščine (N = 6251).
Nemotiviranost Berem le, če moram. Pearsonov r
za branje Branje se mi zdi izguba časa. - 0,10*
Motiviranost Berem le zato, da dobim informacije, ki jih potrebujem. - 0,14**
za branje Branje je eden izmed mojih najljubših konjičkov. - 0,07*
O knjigah se rad pogovarjam z drugimi. 0,17**
0,20**
Rezultati povezanosti med entuziazmom učitelja slovenščine za
poučevanje predmeta in motiviranostjo učencev za branje so smiselni.
Ugotovili smo negativne povezanosti z nemotiviranostjo učencev in pozi
tivne povezanosti z notranjo motivacijo učencev za branje. Vendar so po
vezave med obema spremenljivkama, kljub temu da so pomembne, niz
ke. Čeprav povezanosti ne kažejo na vzročne povezave, pa nakazujejo na
verjetnost, da bodo učitelji, ki poučujejo slovenščino s strastjo, s svojim
zgledom vplivali na stališča in motivacijo učencev za branje. Dobljeni
rezultat je treba razumeti tudi v luči merjenja obeh spremenljivk –
entuziazem učitelja slovenščine so učenci ocenjevali le na podlagi zadnji
dveh ur, motiviranost za branje pa je relativno stabilen konstrukt, obli
kovan v obdobju celotnega osnovnošolskega izobraževanja. K (ne)motivi
ranosti za branje pri učencih pa gotovo ne pripomore zgolj učitelj sloven
ščine, pač pa motivacijo za branje spodbujajo tudi drugi učitelji v okviru
svojih predmetov, pa knjižničarji in drugi pomembni izven šole (zlasti
starši in vrstniki).
Zaznana učna in čustvena opora učitelja
Da bi se učenci trudili in bili motivirani, morajo čutiti, da je učiteljem
mar zanje – da jih podpirajo tako učno kot čustveno (Federici in Skaalvik,
2017). Ta opora se kaže v tem, da jih učitelj spodbuja, si vzame čas, da jim
pomaga, da jih obravnava pravično in jim daje priložnost, da se tudi sami
odločajo. Tisti, ki zaznavajo več opore pri učiteljih, so bolj motivirani za
šolsko delo in v povprečju dosegajo višje dosežke (Pitzer in Skinner, 2017).
Zaznana učna opora učitelja
Učno oporo učitelja slovenščine je raziskava PISA 2018 ugotavljala pre
ko odgovorov učencev na 4 postavke (Učitelj se zanima za vsakega učen
ca; Učitelj ponudi dodatno pomoč, kadar jo učenci potrebujejo; Učitelj
pomaga učencem pri učenju; Učitelj razlaga toliko časa, dokler učenci ne
48
Tabela 3: Povezanost med motiviranostjo za branje in entuziazmom
učitelja slovenščine (N = 6251).
Nemotiviranost Berem le, če moram. Pearsonov r
za branje Branje se mi zdi izguba časa. - 0,10*
Motiviranost Berem le zato, da dobim informacije, ki jih potrebujem. - 0,14**
za branje Branje je eden izmed mojih najljubših konjičkov. - 0,07*
O knjigah se rad pogovarjam z drugimi. 0,17**
0,20**
Rezultati povezanosti med entuziazmom učitelja slovenščine za
poučevanje predmeta in motiviranostjo učencev za branje so smiselni.
Ugotovili smo negativne povezanosti z nemotiviranostjo učencev in pozi
tivne povezanosti z notranjo motivacijo učencev za branje. Vendar so po
vezave med obema spremenljivkama, kljub temu da so pomembne, niz
ke. Čeprav povezanosti ne kažejo na vzročne povezave, pa nakazujejo na
verjetnost, da bodo učitelji, ki poučujejo slovenščino s strastjo, s svojim
zgledom vplivali na stališča in motivacijo učencev za branje. Dobljeni
rezultat je treba razumeti tudi v luči merjenja obeh spremenljivk –
entuziazem učitelja slovenščine so učenci ocenjevali le na podlagi zadnji
dveh ur, motiviranost za branje pa je relativno stabilen konstrukt, obli
kovan v obdobju celotnega osnovnošolskega izobraževanja. K (ne)motivi
ranosti za branje pri učencih pa gotovo ne pripomore zgolj učitelj sloven
ščine, pač pa motivacijo za branje spodbujajo tudi drugi učitelji v okviru
svojih predmetov, pa knjižničarji in drugi pomembni izven šole (zlasti
starši in vrstniki).
Zaznana učna in čustvena opora učitelja
Da bi se učenci trudili in bili motivirani, morajo čutiti, da je učiteljem
mar zanje – da jih podpirajo tako učno kot čustveno (Federici in Skaalvik,
2017). Ta opora se kaže v tem, da jih učitelj spodbuja, si vzame čas, da jim
pomaga, da jih obravnava pravično in jim daje priložnost, da se tudi sami
odločajo. Tisti, ki zaznavajo več opore pri učiteljih, so bolj motivirani za
šolsko delo in v povprečju dosegajo višje dosežke (Pitzer in Skinner, 2017).
Zaznana učna opora učitelja
Učno oporo učitelja slovenščine je raziskava PISA 2018 ugotavljala pre
ko odgovorov učencev na 4 postavke (Učitelj se zanima za vsakega učen
ca; Učitelj ponudi dodatno pomoč, kadar jo učenci potrebujejo; Učitelj
pomaga učencem pri učenju; Učitelj razlaga toliko časa, dokler učenci ne
48