Page 49 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 49
s. pečjak ■ bralna pismenost v raziskavi pisa 2018 – psihološki vpogled ...

učnega okolja pri učencih, katerih večina je bila v prvem letniku srednje
šole, in sicer v specifičnem kontekstu – pri predmetu slovenščina. Pri ne­
katerih spremenljivkah (npr. pri ugotavljanju zaznane čustvene opore uči­
telja) učenci ocenjujejo te značilnosti samo za zadnji dve uri. Zato se je
treba zavedati, da ni mogoče neposredno povezovati enega zelo specifič­
nega vidika kakovostnega učnega okolja z dosežkom bralne pismenosti,
ki je rezultat interaktivnega delovanja tako dejavnikov učencev kot dejav­
nikov okolja skozi celotno pred- in osnovnošolsko obdobje. Čeprav teh
spremenljivk ne moremo neposredno povezovati s trenutno bralno pisme­
nostjo učencev, pa dobro orisujejo kakovost obstoječega učnega okolja v
srednjih šolah, v katerih poteka oz. naj bi potekal nadaljnji razvoj bralne
pismenosti učencev.

Entuziazem učitelja
Sodobne opredelitve entuziazma učitelja vključujejo tako občutja učitelja
glede predmeta kot tudi to, kako izraža ta občutja – npr. skozi geste, teles­
ne gibe, izraze na obrazu in intonacijo glasu, pogosto uporabo humorja
ipd. Vse skupaj kaže na močan interes in strast učitelja za poučevanje pred­
meta (Frenzel et al., 2019).

Učenci so na 4-stopenjski lestvici odgovarjali na štiri postavke,
ki so skupaj predstavljale t. i. indeks zaznanega entuziazma učitelja za
poučevanje. Vrednost indeksa je standardizirana vrednost s povprečjem 0
in standardnim odklonom 1. Pozitivne vrednosti indeksa kažejo, da učen­
ci označujejo učitelja slovenščine bolj pozitivno kot učenci iz drugih držav
in obratno. Slovenski učenci so svojega učitelja označili z indeksom –0,1.
To pomeni, da v povprečju zaznavajo manj navdušenja pri učitelju sloven­
ščine kot njihovi vrstniki iz drugih držav pri svojih učiteljih materinšči­
ne. Izmed 55 držav so njihovi vrstniki svojega učitelja kot manj navdušene­
ga za poučevanje predmeta ocenili le v osmih državah (Šterman Ivančič,
2019).

Predhodne raziskave kažejo, da ima entuziazem učitelja za pouče­
vanje predmeta pozitivne učinke predvsem na afektivne vidike pri učen­
cih – na njihovo motivacijo in zadovoljstvo s predmetom (Frenzel et al.,
2019; Moe, 2016), pa tudi na učne dosežke, čeprav so ti učinki posredni –
praviloma preko motivacije (Keller et al., 2016). V nadaljevanju zato pri­
kazujemo povezanost med zaznanim navdušenjem učitelja za poučevanje
predmeta (skupni seštevek vseh štirih postavk) in bralno motivacijo učen­
cev (Tabela 3).

47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54