Page 44 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 44
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

zank vodi včasih v ugotovljene razlike, včasih pa v podobnosti v bralni pis­
menosti med spoloma.

Kot argumente za veljavnost te teze navajamo nekaj raziskav o majh­
nih nevrobioloških razlikah med spoloma, ki pa jih okolje s svojim odzi­
vanjem lahko povečuje ali zmanjšuje. Empirične študije kažejo, da imajo
dečki v predšolskem obdobju več težav s predbralnimi in predpisalnimi
spretnostmi, še zlasti s sposobnostjo fonološkega zavedanja, ki je najpo­
membnejša sposobnost za učinkovito začetno branje. To avtorji pripisu­
jejo razlikam v hitrosti maturacije/dozorevanja (Loveless, 2015; Reilly,
Neumann in Andrews, 2018), hkrati pa nekatere študije kažejo tudi razli­
ke v odzivanju staršev na otroke. Tako je npr. študija Bakerja in Milligana,
(2013), ki je zelo natančno merila količino časa, ki ga v predšolskem ob­
dobju starši preživijo ob branju in drugih bralnih aktivnostih z otrokom,
pokazala, da so ti pri vsaki bralni epizodi preživeli povprečno tri minute
več časa z deklicami. Ta – sicer minimalna – razlika pa v enem letu pome­
ni več kot 100 ur branja več za deklice in skozi celotno predšolsko obdo­
bje več kot 500 ur več branja deklicam. Pri tem pa raziskave kažejo, da sta
čas branja otrokom v predšolskem obdobju in učenje črk/besed tesno po­
vezana s poznejšimi bralnimi dosežki otrok (Senechal in Lefevre, 2002;
Marjanovič Umek, Fekonja Peklaj in Pečjak, 2012).

Tudi šolsko okolje lahko – nezavedno, spodbuja razvoj bralne pisme­
nosti različno glede na spol. Številni avtorji opozarjajo, da je slab bralni
pouk, ki daje premajhen poudarek razvoju fonoloških sposobnosti in raz­
voju besedišča, močan dejavnik, ki lahko že v začetnem opismenjevanju
povečuje razlike med spoloma (Whitmire, 2010). Če učitelji v bralni pouk
vključujejo premalo knjig, privlačnih za fante, in če k temu dodamo še re­
lativno stereotipna stališča učiteljev o branju fantov (prepričani so, da so
fantje slabši bralci in da ne berejo dovolj), lahko to le še utrjuje ali celo po­
večuje razlike med spoloma (Uusen in Muursep, 2012).

Bralna motivacija vs. spol
Raziskave kažejo, da je eden od stabilnih dejavnikov za medspolne razli­
ke v bralni pismenosti motivacija/interes za branje oz. t. i. indeks uživanja
v branju. Indeks uživanja v branju vsebinsko predstavlja pet postavk, ki –
s psihološkega vidika – opisujejo notranji interes za branje (Berem le, če
moram; Branje je eden izmed mojih najljubših konjičkov; O knjigah se rad
pogovarjam z drugimi; Branje se mi zdi izguba časa; Berem le zato, da do­
bim informacije, ki jih potrebujem). V statističnem smislu pa indeks pred­
stavlja standardizirano vrednost s povprečjem 0 in standardnim odklo­
nom 1 (povprečni standardni odklon v državah OECD) .

42
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49