Page 243 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 243
povzetki ■ abstracts

Aksinja Kermauner

OPISMENJEVANJE OTROK S SLEPOTO
Opismenjevanje in branje otrok s slepoto je dokaj neznano področje, saj
tema ni zajeta v nobeni nacionalni raziskavi, zaradi specifičnega načina
branja brajice pa primerjava z videčimi sovrstniki ne da jasne slike. Otrok
s slepoto ima manj vzpodbud pri razvoju, manj raziskuje in se slabše uči s
posnemanjem, zato mu moramo pomagati z določenimi metodami in pri­
pomočki, da bo ujel svoje polnočutne vrstnike. Opismenjevanje otrok s
slepoto zaradi uporabe brajice poteka drugače kot pri videčih sovrstnikih,
zato so zelo pomembne priprave na opismenjevanje, kjer moramo poleg
razvoja besedišča, orientacije in koordinacije z načrtovanimi vajami raz­
vijati pri otroku tudi taktilne spretnosti. Ob sistematičnih tipnih vzpod­
budah se tako povečuje občutljivost prstnih blazinic, kar je predpogoj za
uspešno branje brajeve pisave. Otrok s slepoto se ne srečuje z grafično po­
dobo črk kot videči sovrstnik na vsakem koraku, zato mu ponudimo pri­
ložnost, da bo spoznaval črke v brajici v svojem vsakdanjem okolju. Za to
so primerni prilagojeni materiali in načrtovane dejavnosti, kot so spozna­
vanje z zidno tipno pravljico, knjigo v škatli, prebiranje tipnih slikopisov,
tipnih iger ter nalog, branje tipnih slikanic in tipnega kamišibaja. Le s sis­
tematičnim delom in čim zgodnejšo celostno obravnavo bo otrok lahko
dosegel svoje videče vrstnike tudi na področju pismenosti.
Ključne besede: opismenjevanje, otroci s slepoto, tipni slikopis, tipna slika­
nica, knjiga v škatli, tipni kamišibaj

LITERACY OF CHILDREN WITH BLINDNESS
Literacy and reading for children with blindness is a relatively unknown
field, as the topic is not covered in any national research, and due to the
specific way of reading Braille, a comparison with sighted peers does not
give a clear picture. A child with blindness has less incentive to develop,
explores less, and learns less through imitation, so we need to help him/
her with certain methods and aids to catch his/hers peers. Literacy for
children with blindness due to the use of braille is different from that of
sighted peers, so preparations for literacy are very important, where in
addition to developing vocabulary, orientation and coordination with
planned exercises, we must also develop the child’s tactile skills. With sys­
tematic tactile stimuli, the sensitivity of the finger pads increases, which
is a prerequisite for successful reading of Braille. A child with blindness
does not encounter the graphic image of letters as a sighted peer at every
turn, so we offer him/her the opportunity to get to know the letters in
Braille in his/hers everyday environment. Adapted materials and planned

241
   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248