Page 241 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 241
povzetki ■ abstracts

ki deluje po večinoma isti zakonodaji, vsaj za nekatere skupine otrok s po­
sebnimi potrebami ni omogočeno izobraževanje pod isto šolsko streho.
Vendar je to le del obravnavane tematike. Drugi, s prvim povezani del za­
deva vprašanje pravičnosti šolanja otrok v rednih šolah – poleg ostalih,
predvsem učencev s posebnimi potrebami, učencev z mejnimi intelek­
tualnimi sposobnostmi, učencev Romov, imigrantov, učencev z nizkim
socio-ekonomskim statusom (SES). Pravičnost slovenskega šolskega sis­
tema bomo obravnavali v širšem kontekstu, ne le v kontekstu učnih do­
sežkov glede na SES, spol in narodno ter etnično pripadnost. V prispev­
ku izhajamo iz domneve, da današnja redna šola ni prilagojena razvojnim
potrebam večine učencev. Za namen razprave opredelimo nekaj sestavin,
ki sestavljajo šolski sistem; nekatere med njimi so bodisi sistemske ali ku­
rikularne bodisi konceptualne ali pedagoške narave kot na primer: kuri­
kulum, standardi znanja, oblike internega preverjanje znanja, usmerjanje
otrok s posebnimi potrebami in drugo. Čeprav te sestavine sestavljajo sta­
bilen ustroj šolstva, v prispevku pokažemo, da nekatere niso skladne s po­
trebami sodobne družbe in so celo v nasprotju z izsledki nevroznanosti v
edukaciji. V kategorijo enakih možnosti znotraj vprašanja pravičnosti v
šoli bi zato poleg SES, narodnostne in etnične pripadnosti sodila tudi ka­
tegorija različnih zmožnosti učencev glede na enotne standarde znanj. V
prispevku pokažemo, da je šola danes v omenjenih sestavinah ovirana na
poti k šoli za različnost – šoli, ki bo podprla različne učence, ne glede na
njihove učne dosežke, SES in druge značilnosti, torej šoli, kjer bodo učen­
ci deležni sistemsko izenačenega dostopa do uspešnega učenja, tako tisti,
ki so že v redni šoli, pa tudi učenci, ki danes ostajajo v segregiranih obli­
kah izobraževanja. V prispevku bomo pokazali, zakaj sedanji šolski sistem
ni več primeren za večino učencev, ter nakazali možne rešitve. Bistvena re­
šitev zadeva spremembe učnih načrtov, koncepta ocenjevanja in standar­
dov znanj, spremembe teh pa vplivajo na vse ostale sestavine. Domneve
bomo pojasnjevali s preučevanjem povezanosti preučevanih elementov in
ozadenjskimi podatki mednarodnih raziskave TIMSS, PISA v letu 2018
in pred tem ter z nekaterimi aktualnimi domačimi raziskavami.
Ključne besede: pravičnost v šoli, otroci s posebnimi potrebami, kuriku­
lum, minimalni standardi znanja, ocenjevanje, učni dosežki, kognitivna
znanost
BETWEEN EQUITY, QUALITY AND LEARNING ACHIEVEMENTS
IN PRIMARY SCHOOL
One of the features of Slovenian primary school system is the parallel­
ism of two groups of schools – regular ones and those for certain groups
of students with special needs. This makes us one of the few countries

239
   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246