Page 126 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 126
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

medvrstniškega nasilja in učinki omenjenih dejavnikov so nas zanimali
ločeno po spolu in po letih 2015 in 2018.

Rezultati študije kažejo, da je prišlo med leti 2015 in 2018 do zviša­
nja deleža tistih učencev in učenk, ki so poročali o doživljanju medvrstni­
škega nasilja. Predvsem to velja za fante, delež deklet pa je ostal podoben.
Rezultati za fante, nekoliko manj pa tudi za dekleta, se v letu 2018 razli­
kujejo tudi z vidika pojasnjevalne moči dejavnikov, ki zmanjšujejo obete
doživljanja medvrstniškega nasilja: v letu 2018 je bila v primerjavi z letom
2015 pojasnjevalna moč modela, kamor so bili kot napovedniki doživljanja
medvrstniškega nasilja vključeni občutek pripadnosti in sprejetosti v šoli,
zaznana čustvena opora staršev in bralni dosežek, precej višja.

Izsledki pričujoče študije so skladni z rezultati različnih predhodnih
študij (npr. Astor in Meyer, 2001; Eliot et al., 2010; Gottfredson, 2001;
Turner et al., 2002), ki so obravnavale pomembnost pozitivne šolske klime
(med drugim tudi pripadnost in občutek sprejetosti v šoli) za preprečeva­
nje nasilja na šolah in iz katerih izhaja, da je ravno pozitivna šolska klima
v smislu spodbudnega psihosocialno šolskega okolja mladostnika tisto,
kar je v kontekstu zmanjševanja pogostosti medvrstniškega nasilja po­
membno krepiti. Poleg tega so rezultati skladni s študijami (npr. Espelage,
Bosworth in Simona, 2000; Olweus, 1993), ki so pri zmanjševanju pogo­
stosti medvrstniškega nasilja kot pomemben dejavnik prepoznale oporni
odnos s starši. Oporni odnosi in pozitivno vzdušje tako v šoli kot v dru­
žinskem okolju mladostnika se kažejo kot pomemben dejavnik pri prepre­
čevanju doživljanja nasilja v šoli. Iz tega sledi, da bi v slovenskem šolskem
prostoru veljalo uvajati preventivne programe za preprečevanje nasilja na
šolah, ki poleg šole kot celote vključujejo tudi starše. Ob pregledu preven­
tivnih programov s področja preprečevanja medvrstniškega nasilja na slo­
venskih osnovnih in srednjih šolah ugotavljamo, da teh v našem prosto­
ru primanjkuje, se pa v zadnjem času vzpostavljajo preventivni programi
(npr. NEON, 2020), ki skušajo v svoje aktivnosti poleg učencev in učite­
ljev vključevati tudi starše. Ta korak je nujen, saj različne pozitivne izku­
šnje s področja vpeljevanja preventivnih programov za preprečevanje na­
silja v tujini (npr. Farrington in Ttofi, 2009; Merrell et al., 2008) kažejo,
da je za dejansko preprečevanje medvrstniškega nasilja na šolah pomem­
ben celostni pristop, ki poleg krepitve šolske klime in kulture, spodbuja­
nja pozitivnih medosebnih odnosov na šoli, dviga zavesti o pomembno­
sti preprečevanja nasilja na ravni šole in vzpostavitve učinkovitega sistema
obravnave nasilnih dogodkov, ko do njih pride, v prvi vrsti vključuje tudi
starše. Ttofi in Farrington (2011) skozi metaanalizo 44 preventivnih pro­
gramov za preprečevanje medvrstniškega nasilja, ki so zajemali različne de­
ležnike učenčevega šolskega in domačega okolja, ugotavljata, da je večina

124
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131