Page 122 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 122
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

uničevanju njihovih stvari, udarjanju in porivanju. Le malo večji delež de­
klet od fantov pa poroča o doživljanju širjenja grdih govoric o njih.

Odgovore učencev pri postavkah o doživljanju različnih oblik med­
vrstniškega nasilja smo združili v skupen kazalnik medvrstniškega nasilja
glede to, ali doživljajo vsaj eno od oblik nasilja (podrobneje opisano v me­
todah). Učenci in učenke so bili na ta način razdeljeni na skupino tistih,
ki v zadnjih 12-ih mesecih niso doživeli medvrstniškega nasilja, in skupi­
no tistih, ki so medvrstniško nasilje doživeli. V Preglednici 2 predstavljava
deleže učencev in učenk v teh dveh skupinah ločeno po letih in po spolu.

Preglednica 2: Deleži slovenskih 15-letnikov, ki so v zadnjih
12-ih mesecih medvrstniško nasilje doživljali nekajkrat na mesec
ali pogosteje, ločeno po letih in po spolu.

dekleta 2015 2018
fantje 15 (0,6) 17 (1,0)
18 (0,8) 25 (0,9)

Opomba: Standardne napake so navedene v oklepajih.
Vir: PISA 2015 in 2018, lastni izračuni.

Preglednica 2 kaže, da je v letu 2015 o doživljanju medvrstniškega
nasilja poročalo 15 odstotkov deklet in 18 odstotkov fantov, v letu 2018
pa 17 odstotkov deklet in 25 odstotkov fantov. Deleži fantov, ki so po­
ročali o doživljanju medvrstniškega nasilja, so bili leta 2018 višji kot v
letu 2015, medtem ko je delež deklet ostal podoben. Podrobnejši pregled
Preglednice 2 pokaže, da fantje v letu 2018 poročajo o več doživljanja med­
vrstniškega nasilja kot v letu 2015 na vseh postavkah, razlike pa so najve­
čje (za več od 10 odstotnih točk pri odgovoru »Nikoli ali skoraj nikoli«)
pri postavkah, da so jim grozili, jih udarili ali porinili in da so o njih širi­
li grde govorice. Za dekleta je največja razlika, 5 odstotnih točk, pri doži­
vljanju norčevanja.

Napovedniki doživljanja medvrstniškega nasilja
Z drugim raziskovalnim vprašanjem smo ugotavljali učinek izbranih na­
povednikov na obete doživljanja medvrstniškega nasilja, ločeno po letih
in po spolu. Rezultate analize predstavljava v Preglednici 3.

Z logistično regresijo smo ugotavljali obete doživljanja medvrstni­
škega nasilja, kar najlažje interpretiramo iz vrednosti koeficienta ExpB.
Koeficient ExpB označuje izhodiščne obete pri povprečnih vrednostih
napovednikov oziroma razmerje obetov doživljanja medvrstniškega na­
silja učencev z za en standardni odklon večjo vrednostjo posameznega

120
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127