Page 124 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 124
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

t. i. nedoživljanja medvrstniškega nasilja 0,85 (1-0,15). Obeti doživljanja
medvrstniškega nasilja so razmerje med verjetnostjo doživljanja in nedo­
življanja medvrstniškega nasilja, v našem primeru 0,18 (0,15/(1-0,15)). Ti
obeti kažejo, da so bile možnosti doživljanja medvrstniškega nasilja v po­
pulaciji slovenskih 15-letnih deklet v letu 2015 enake 18 odstotkov možno­
sti njihovega nedoživljanja. V enakem smislu navajava obete v nadaljnjem
opisovanju rezultatov.

Rezultati v Preglednici 3 kažejo, kolikšen del variabilnosti v podat­
kih o doživljanju medvrstniškega nasilja lahko pojasnimo z izbranim mo­
delom. V letu 2015 pojasnimo za dekleta 8 odstotkov in za fante 5 odstot­
kov, v letu 2018 pa tako za dekleta kot fante 13 odstotkov variabilnosti v
teh podatkih. Rezultati torej kažejo, da so občutek sprejetosti v šoli, za­
znava čustvene opore staršev in bralni dosežki v letu 2018 močnejši na­
povedniki (zmanjševanja) obetov doživljanja medvrstniškega nasilja kot
v letu 2015.

Učinek posameznega napovednika na obete doživljanja medvrstni­
škega nasilja razberemo iz vrednosti koeficienta ExpB. Najprej, vrednost
koeficienta ExpB za izhodiščne obete v modelu za dekleta v letu 2015 pred­
stavlja obete doživljanja medvrstniškega nasilja deklet s povprečnimi vre­
dnostmi napovednikov, torej s povprečnim občutkom sprejetosti v šoli,
povprečno zaznavo čustvene opore staršev in povprečnimi bralnimi do­
sežki. Vrednost 0,18 nakazuje, da je verjetnost, da so ta dekleta doživlja­
la medvrstniško nasilje, približno petina verjetnosti, da ga niso doživljala.
Sama verjetnost doživljanja medvrstniškega nasilja teh deklet pa je 15-od­
stotna (0,18/(1+0,18)).

Učinek posameznih napovednikov na obete doživljanja medvrstni­
škega pove, koliko so obeti doživljanja medvrstniškega nasilja večji ali
manjši, ko dekleta s povprečnimi napovedniki primerjamo z dekleti, ki
imajo izbrani napovednik od povprečja višji za en standardni odklon, po
ostalih napovednikih pa sta si skupini deklet podobni. Napovednik z naj­
večjim učinkom je občutek sprejetosti v šoli. Vrednost koeficienta 0,57 za
ta napovednik predstavlja razmerje med obeti doživljanja medvrstniške­
ga nasilja pri višjem občutku sprejetosti v primerjavi z obeti doživljanja
medvrstniškega nasilja pri povprečnem občutku; obeti doživljanja med­
vrstniškega nasilja deklet z višjim občutkom sprejetosti so (le še) 57 od­
stotkov obetov za dekleta s povprečnim občutkom sprejetosti. Z drugi­
mi besedami, ob ostalih napovednikih enakih se učinek boljšega občutka
sprejetosti v šoli kaže v zmanjšanih obetih doživljanja medvrstniškega na­
silja (zmanjšanje je za 43 odstotkov v primerjavi z obeti ob povprečnih
napovednikih). Učinek čustvene opore staršev (ob ostalih dveh napove­
dnikih enakih) se kaže v za 14 odstotkih zmanjšanih obetih doživljanja

122
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129